סיכום מרובעים 2/2: ניתוח תכונות ריבוע, דלתון מעוין ומקבילית

-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו.
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. שכל צלעותיו שוות באורכן וכל זוויותיה זוויות ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כך שיתקבל משולש. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד הנגדי כפי שמודגם באנימציה כל שיתקבל משולש קטן יותר. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הקיפול לריבוע לבן. (לפתוח בשני הדפים שקיבלתם).
-
.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שני הישרים שנוצרו לאחר שקיפלנו ופתחנו את הנייר ? נמקו
-
-
תשובה: שני הישרים הם האלכסונים של הריבוע. האלכסונים מאונכים, חוצים זה את זה ושווים זה לזה באורכם. האלכסונים של הריבוע הם גם קווי הסימטריה של הריבוע.
-
מומלץ להדגיש שהאלכסונים הם קווי הסימטריה של הריבוע. מכיון שכל אחד מהאלכסונים מחלק את הריבוע לשני משולשים שווה שוקיים ישרי זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שתי צלעות סמוכות לאלכסון המשותף.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על המצולע שהתקבל?
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל ארבע צלעות ולכן הוא מרובע. המצולע שהתקבל הוא גם דלתון מכיון שיש לו שתי זוגות של צלעות סמוכות שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שהזווית שלו ישרה כפי המודגם באנימציה ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על האלכסונים של הדלתון.
-
-
תשובה: לדלתון שני אלכסונים שהם מאונכים זה לזה. אלכסון אחד הוא גם קו הסימטריה של הדלתון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות הקצרות של הדלתון לקו האלכסון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על המצולע שהתקבל?
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל 4 צלעות שוות באורכן וכל שתי זוויות נגדיות שוות זו לזו ולכן המצולע הוא מעוין.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה זהה ומה שונה בין האלכסונים של הריבוע ומהעוין.
-
-
דומה באלכסונים של המעוין והריבוע: האלכסונים חוצים זה את זה ומאונכים זה לזה. בנוסף הם גם קווי הסימטריה של הריבוע והמעוין.
-
-
שונה באלכסונים של המעוין והריבוע: בריבוע האלכסונים שווים זה לזה באורכם. במעוין האלכסונים אינם שווים באורכם.
-
-
שאלה לדיון: בחנו בנייר עבודה שקיבלתם מה ניתן לומר על כל שתי צלעות נגדיות של הריבוע. איך תבחנו זאת?
-
-
תשובה: כל שתי צלעות נגדיות של הריבוע הן גם צלעות מקבילות. נבחן זאת על ידי אורכי הישרים המאונכים בין כל שתי צלעות מקבילות.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן את הישרים המקבילים ואת הישרים המאונכים בין הישרים המקבילים.
-
-
שאלה לדיון: כמה זוגות של צלעות מקבילות יש בריבוע? נמקו
-
-
תשובה: לריבוע שתי זוגות של צלעות מקבילות שוות.
-
-
משימה: בחנו בנייר עבודה שקיבלתם, את הצלעות הנגדיות של המעוין.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה ניתן לומר על כל שתי צלעות נגדיות של המעוין .איך תבחנו זאת?
-
מומלץ לאפשר לתלמידים לסמן את הישרים המקבילים ואת הישרים המאונכים בין הישרים המקבילים.
-
-
תשובה: כל שתי צלעות נגדיות של המעוין הן גם צלעות מקבילות. נבחן זאת על-ידי אורכי האנכים בין כל שתי צלעות מקבילות.
-
-
שאלה: כמה זוגות של צלעות מקבילות יש במעוין? נמקו
-
-
תשובה: למעוין שתי זוגות של צלעות מקבילות שוות באורכן.
-
-
שאלה: מי הם המצולעים שיש להם שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה: לריבוע, למעוין, למלבן ולמקבילית שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע התקבל? נמקו
-
-
שאלה לדיון: התקבל משולש שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי המודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל?נמקו
-
-
שאלה לדיון: בחנו בדף עבודה שקיבלתם כמה זוגות של צלעות מקבילות יש לטרפז. איך תבחנו זאת?
-
מומלץ לאפשר לתלמידים לסמן את הישרים המקבילים ואת הישרים המאונכים בין הישרים המקבילים.
-
-
תשובה: המצולע שהתקבל הוא מרובע שיש לו זוג אחד של צלעות מקבילות. לכן המצולע הוא טרפז.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להחזיק במקור ולמשוך במעט.
-
-
הוראת קיפול: להפריד בין שני המשולשים של המקור ולהזיז את המקור על-ידי תזוזה של כל הדגם.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עיניים לציפור ולסובב את הדגם, כך שתתקבל ארנבת. ניתן לצייר את אף הארנבת.
-
-
ציפור ארנבת.
- מטרות השיעור
התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.
התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- שם הדגם
ציפור ארנבת
מספר סידורי: 5008
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
- חומרים
-
- טושים בשני צבעים.