חקר הגובה במלבן ובמקבילית

-
-
כל תלמיד יבחר שלושה דפי אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה כך שיתקבל מלבן בשלושת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: בשלושת הדפים לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: בשלושת הדפים לפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: בשלושת הדפים לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: בשלושת הדפים לקפל כך שיתקבל מלבן.
-
-
משימה: סמנו את אחת מהצלעות של המלבן באדום (העזרו במודד) וסמנו את שתי הצלעות המאונכות לצלע שבחרתם בצבע נוסף.
-
התלמידים כבר למדו שבמלבן שתי זוגות של צלעות מקבילות. עבור כל זוג האנך בין הצלעות המקבילות משמש כגובה המלבן
-
-
שאלה לדיון: איך נקרא לשתי הצלעות הנוספות שסימתם? הסבירו
-
באיור מופיעים שני מלבנים בכדי להראות לתלמידים שהגובה יכול להיות הצלע הקצרה או הצלע הארוכה.
יש תלמידים שסימנו את הצלע הקצרה באדום ויש שיסמנו את הצלע הארוכה באדום. כפי שמודגם באיור.
-
-
תשובה: שתי הצלעות הנוספות שסימנו משמשות כגובה של המלבן ביחס לצלע האדומה שנבחרה בהתחלה.
-
יש לשים לב שתלמידים יכולים לסמן באדום את הצלעות הקצרות או הארוכות וניתן לקיים על כך דיון.
-
-
משימה: לקפל את הנייר כך שיהיה אנך נוסף לצלע המסומנת באדום ושאינו מהצלעות של המלבן. (בנייר אחד).
-
-
-
שאלה לדיון: מהו האנך הנוסף שסימנתם?
-
-
תשובה: כל אנך נוסף לצלע האדומה הוא גם גובה למלבן.
-
למעשה בחישוב שטח של מלבן ניתן לעשות לפי שתי נוסחאות: הראשונה מכפלת אורכי הצלעות הסמוכות. (בדרך כלל מדברים על אורך ורוחב) והשניה לפי כל צלע והגובה המורד אליה. (כמו בחישוב שטח של משולש ומקבילית).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח לריבוע את שני המלבנים שאינם מסומנים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו המסומן בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה ולפתוח..
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הדפים כפי שמודגם באנימציה כך שיתקבלו שני טרפזים.
-
יש לשים לב שלא כל הילדים יראו את הצורות האלו כטרפזים ולכן רצוי לשאול ולדון בטרפז ישר זווית.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את שני הטרפזים ישרי הזווית כך שיתקבל מלבן.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן ניתן למצוא את הגובה במלבן.הסבירו
-
-
תשובה: כל האנך בין הצלעות המקבילות משמש כגובה המלבן.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את השטח של שני המלבנים מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: מאחר ששני המלבנים הם חופפים הן בעלי אותו שטח.
-
-
משימה: הצמידו את שני הטרפזים ישרי הזווית כך שתתקבל מקבילית.
-
-
משימה: למציאת הגובה במקבילית סמנו את אחד מהקדקודים בעל הזווית קהה. בעזרת המודד סמנו את האנך אל הצלע שמול הקדקוד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו עם המודד את הצלע הקצרה של המלבן ואת האורך של האנך שסימנתם במקבילית. מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: המקבילית המורכבת משני טרפזים והמלבן המקופל הם שווה שטח מכיון שמידת האנך זהה בשניהם.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו טרפז אחד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת כנפי המטוס לקפל על הקו המסומן את שתי הצלעות המסומנות באדום.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון כך שיתקבל מטוס מנייר.
-
-
כדי שהמטוס שקיפלתם יצליח להמריא, עליכם לדעת איך להחזיק ולזרוק אותו נכון. ככול שתנסו כך תשפרו את יכולת ההטסה שלכם.
- מטרות הפעילות
•התלמידים יעסקו בבנייה של גבהים במקביליות ובמלבנים ובזיהויים.
•התלמידים יבחנו את המושג גובה, קדקוד וצלע שממול.
התלמידים יתנסו בפעילויות המבהירות את הקשר שבין שטח המלבן
לבין שטח המקבילית.
- שם הדגם
מטוס
מספר סידורי: 5025
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יצרו שני טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו את הגובה במקבילית ובמלבן.
בסוף השיעור יתקבל מטוס.
משך זמן פעילות המומלץ: 90 דקות (שיעור כפול)
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, ישרים מאונכים וזוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות