שטחי מלבן ומקבילית (נייר משובץ)

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
התלמידים יעבדו בזוגות.
לפעילות זו נצטרך את המודד וקלמר
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה, כך שיתקבל מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להניח את הדף כמו באיור ולקפל את הצלע קצת מעל קו הסימטריה המסומן.
-
מומלץ לבקש שיבדקו עם החבר שיושב ליד שהמלבנים שקופלו זהים בגודלם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את שני הטרפזים ישרי הזווית, כך שיתקבל מלבן.
-
-
משימה: סמנו את שתי הצלעות המאונכות היוצאות מאותו הקדקוד. (מומלץ להעזר במודד)
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שתי הצלעות שבחרתם.
-
-
תשובה: כל אחת מהצלעות המאונכות במלבן משמשת כגובה המלבן.
-
בהמשך לחישובי שטח של מלבן ומקבילית חישוב השטח יעשה לפי כל צלע והגובה המורד אליה. במקרה של המלבן שתי צלעות המאונכות זו לזו משמשות כגבהים של המלבן.
-
-
הכנה למשימה: מציאת הגובה במלבן- נבחר צלע. לדוגמא: AB. סמנו את אחד מהקדקים של צלע AB. לדוגמא: קדקוד B. הצלע של המלבן המורד לקדקוד זה הוא BC. ולכן BC הוא גובה המלבן המורד לצלע AB.
-
-
משימה בדף עבודה: סמנו את הקדקודים בכל מלבן עם האותיות A,B,C,D וכיתבו את שם הצלע והגובה המורד אליה בכל מלבן.
-
-
משימה: הצמידו את שני הטרפזים זה לזה כך שתתקבל מקבילית.
-
-
משימה: למציאת הגובה במקבילית, סמנו את הקדקוד בעל הזוות הקהה. הורידו אנך מהקדקוד אל הצלע שמולו.
-
-
תשובה: גובה במקבילית, אנך היורד מהזווית הקהה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הדף המשובץ לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון 4 משבצות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים כך שיתקבל טרפז ישר זווית.
-
-
משימה: הצמידו את שני הטרפזים זה לזה כך שתתקבל מקבילית.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת הגובה של המקבילית? ומהי מידת הצלע שאליה יורד הגובה?
-
-
תשובה: הגובה במקבילית הוא 6 ס”מ אורך הצלע שאליה יורד הגובה 10 ס”מ.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת השטח של המקבילית? הסבירו
-
-
תשובה: מידת השטח של המקבילית הוא 60 סמ”ר.
-
-
משימה: הצמידו את שני הטרפזים זה לזה כך שיתקבל מלבן.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת השטח של המלבן? הסבירו
-
-
תשובה: למציאת שטח המלבן הכפלנו את שתי הצלעות המאונכות. שטח המלבן 60 ס”מ.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שטח המקבילית ושטח המלבן? הסבירו
-
-
תשובה: השטח של המלבן ושטח המקבילית זהה. מכיון שהגובה ואורך הצלע שאליה יורד הגובה במידות זהות.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הטרפז.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הכנפיים של המטוס.
-
-
ניתן להטיס את המטוס לגבהים.
- מטרות הפעילות
• אנו מנצלים את הידע משיעור קודם בו למדו לזהות את הגבהים של מלבנים ומקביליות.
התלמידים יעסקו בבנייה של גבהים במקביליות ובמלבנים ובזיהויים.
•התלמידים יהתלמידים יבחנו את המושג גובה, קדקוד וצלע שממול.
התלמיד יתנסה בפעילויות המבהירות את הקשר שבין שטח מלבן
לבין שטח המשולש והמקבילית
- שם הדגם
מטוס
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יצרו שני טרפזים ישרי זווית ובפירוק והרכבה יבחנו את הגובה במקבילית ובמלבן. התלמידים יצרו את הטרפזים גם בנייר משובץ וימדדו את השטח של המקבילית והמלבן. בסוף השיעור יתקבל מטוס.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, ישרים מאונכים וזוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, נייר משובץ לכל תלמיד