מודד זוויות – קיפול מד זווית מנייר

-
-
בחרו שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים. ומודד שהכנתם מראש.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
שאלה לדיון: לקפל את הקדקוד אל קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
שימו לב לאחר שקיפלתם כך נראה המשולש על המרובע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן בנקודה אדומה לצלע המסומנת בנקודה האדומה כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
שימו לב לאחר שקיפלתם כך נראה המשולש על המרובע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: נסובב את המשולש כפי שמודגם באנימציה (בשני הדפים).
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המשולש ובידקו היכן ניתן לזהות זווית ישרות.
-
בדיקת הזוויות הישרות בעזרת המודד.
-
-
תשובה: מצאנו במשולש שתי זוויות ישרות.
-
-
הכנת מד זווית מנייר: סמנו על הקדקוד את הזווית 45° כפי שמודגם באנימציה (בשני המודדים).
-
-
משימה: הצמידו שני מודדים בזווית של 45°. מהו גודל הזווית החדשה שנוצרה? בידקו בעזרת המודד.
-
התלמידים יצמידו שתי זוויות של 45° ויבדקו בעזרת המודד את הזווית הישרה.
-
-
תשובה: מידת גודל הזווית שנוצרה היא 90ᵒ זווית ישרה.
-
-
הכנת מדי זווית מנייר: סמנו על הקדקוד את הזווית 60° כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו שלושה מודדי זווית בזווית של 60ᵒ.
-
שני תלמידים יכולים להצמיד זווית של 60° ולבדוק את הזווית השטוחה של 180°.
-
-
שאלה לדיון: איזו זווית התקבלה בהצמדת שלוש זוויות?הסבירו
-
-
תשובה: בהצמדת שלושת הזוויות בנות 60ᵒ קיבלנו זווית בת 180ᵒ שהיא זווית שטוחה.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את הזווית השלישית של המשולש עם הזווית ° 60 והזווית 45° כפי שמודגם, מהו מידת הגודל של הזווית השלישית? הסבירו
-
מציאת זווית של 75° לפי סכום הזווית.
הפעולה של צרוף שלושת הזווית ביחד ויצירת זווית שטוחה מסייעת לחשב את הזווית החסרה 75°.
-
-
תשובה: גודל הזווית השלישית הוא 75°, מכיון שבהצמדת שלושת הזווית מתקבלת זווית שטוחה שגודלה 180°.
180°= 75°+45°+60°
-
-
סימון הזווית: סמנו על הקדקוד את הזווית 75° כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזווית המסומנת במשולש ABC? הסבירו.
-
-
תשובה1: הקדקודים המסומנים ב- ABC יוצרים משולש, סכום הזוויות במשולש הוא 180ᵒ.
-
-
תשובה2: מידת הזווית היא 15ᵒ מאחר שסכום הזוויות במשולש הוא 180ᵒ.
-
-
משימה: הצמידו את שני המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזווית החסרה במרובע המורכב משני המשולשים? הסבירו.
-
-
תשובה: מידת גודל הזווית הוא 105°
105°= 45°+60°
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזווית הנגדית לזווית 105°, מה ניתן לומר על הזוויות הנגדיות במקבילית? הסבירו
-
יש לשים לב שהזוויות הנגדיות שוות בגודלן שהוא אחת התכונות של המקבילית.
-
-
תשובה: הזווית הנגדית היא 105°, הזוויות הנגדיות במרובע שהתקבל שוות בגודלן.
-
-
שאלה לדיון: האם הזוגות של הצלעות הנגדיות AD,BC ו-AB,CD מקבילות? מה שם המרובע שהתקבל? בחנו עם המודד את הצלעות המקבילות.
-
תלמידים יוכלו לבחון מקבילות צלעות בעזרת המודד שלהם.
-
-
תשובה1: כל שתי צלעות נגדיות הן מקבילות ולכן המרובע הוא מקבילית.
-
-
תשובה2: כל זוג של צלעות מקבילות הם קטעים של שני ישרים אין סופיים מקבילים.
-
-
משימה: הצמידו שני מודדי זווית כפי שמודגם.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת גודלן של 4 הזוויות המסומנות?
-
-
תשובה: גודל כל אחת מהזוויות A,C הוא ᵒ135 וגודל כל אחת מהזוויות B,D הוא ᵒ45.
-
כאן המקום לחזור על תכונות המקבילית, לבחון שוב מקבילות צלעות ואורכי צלעות נגדיות. כמו כן סכום הזוויות במרובע 360ᵒ.
-
-
משימה: הצמידו שני מודדי זווית כפי שמודגם.
-
-
שאלה לדיון: מהו מידת הגודל של כל זווית במרובע? איזה סוג מרובע התקבל?הסבירו
-
-
תשובה: שתי הזוויות הנגדיות בגודל 60ᵒ ושני זוויות אחרות בגודל 90ᵒ ו- 150ᵒ, המרובע נקרא דלתון.
-
כאן המקום לחזור על התכונות הדלתון.
דלתון – מרובע שיש לו שני זוגות נפרדים של צלעות סמוכות השוות זו לזו.
-
-
שימרו על שני המודדים הם ישמשו אתכם בשיעורים נוספים.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו את הזוויות על ידי הצמדת שני מודדים מנייר
- התלמידים יכירו זוויות שטוחות, קהות וחדות.
- התלמידים יחקרו זוויות מקבילות במקבילית
- התלמידים יחקרו את הזוויות והתכונות של המקבילית, המעוין והדלתון.
- שם הדגם
מודדי זוויות – מד זווית מנייר
מספר סידורי: 5039
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
על ידי הצמדת מודדי זוויות בצורות שונות התלמידים יכירו זוויות נוספות כמו זווית שטוחה זוויות קהות וחזרה על תכונות של מקבילית ודלתון בעזרת הצמדת המודדים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
- ציוני דרך
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.
ומודד