המודד: כלי להשוואת אורכים וזוויות ישרות

- מטרת הפעילות
התלמידים ישתמשו במודד ככלי להשוואת אורכים ובחינת הזוויות הישרות.
- שם הדגם
מודד -מומלץ לקפל ולשמור בתיקייה
מספר סידורי 333
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בנוסף לקיפול המודד מצורפות המלצות לפעילויות הכוללות משימות בכיתה ומשימות בחצר ולכן מומלץ לערוך את הפעילות בשיעור כפול.
- על-פי תכנית הלימודים של משרד החינוך, (עד כיתות ב ) הילדים לומדים לזהות את הזווית הישרה על-פי התפיסה האינטואיטיבית.
- נושא הזווית מתחיל בכיתה ג’
- המודד מסייע לבדוק האם הזווית היא ישרה גם כשהיא אינה מופיעה במצב של אב-טיפוס.
- ניתן לקפל את המודד ולהכניס אותו לתיקייה. המודד ישמש אותנו בשיעורים רבים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת הזווית הישרה ברמה אינטואיטיבית.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה א: ההבחנה בין סוגי המרובעים תיעשה על-פי אורכי הצלעות ועל-פי התפיסה האינטואיטיבית של הזווית הישרה. (עמוד 22)
כיתה ב: חזרה על זווית ישרה (באופן אינטואיטיבי). (עמוד 34)
כיתה ג: המודד מומלץ לבחינת הישרים המאונכים ובשיעור “הקניית חומר בנושא זוויות”. (עמודים 35, 32)
כיתה ד: המודד יסייע בשיעורים על אלכסון ומרובעים. (עמוד 35)
כיתה ה: המודד מומלץ לבחינת הישרים המאונכים, ובשיעור “הקניית חומר בנושא זוויות”. (עמודים 35, 32)
כיתה ו: חזרה על החומר
מילון מושגים
ליאור יעיש
מרץ 5, 2018המודד כיתה א’
בתחילת השנה ילדים נחשפו לאורגמטריה בשיעור “בנית מצולעים בעזרת משולשים”
השיעור שבחרתי הינו ה”מודד”, זוהי הקנייה ראשונית למושג החדש “זווית ישרה” ( זווית בעלת 90 מעלות).
חילקתי לילדים דף כרומו, קיפלנו אותו לקו הסימטריה ויצרנו זווית ישרה שאותה סימנו בצבע מודגש, לאחר מכן נתתי לילדים להסתובב ברחבי הכיתה ולחפש זוויות ישרות.
הילדים נהנו מאוד והכירו מושג חדש- “זווית ישרה” הכרה שבאה מתוך התנסות אישית וחויתית.
למדתי שאפשר לגוון את הלמידה ולצאת מהספר והחוברת ולהנגיש לתלמידים את החומר באופן שהם מגלים את הנושא והעניין.
לאחר פעילות גיליתי שכאשר התלמידים מיישמים בעצמם ולא לומדים כמו “תוכי”, החומר נקלט היטב ונשמר גם לטווח יותר ארוך.
שיח מתמטי של התלמידים- ” מצאתי זווית ישרה בשולחן של המורה”
“איך אתה יודע?”
“כי ככה זה נראה”
“לא! חייבים למדוד בעזרת המודד ולא קובעים על פי ראייה”
שיח מתמטי מורה תלמיד– מ-“איפה יש זווית ישרה?”
ת-“במחברת שלי”
מ-“לפי מה אתה יודע?”
ת-“מדדתי בעזרת המודד”
נתנו דוגמא על דף משלנו אך לא נגענו בדף של התלמידים, דם במידה והילד התקשה הדגמנו שוב על הדף שלנו”
נהנתי לראות את התלמידים בלמידה פעילה ועם תוצר בסיומה ובמיוחד שלאחר מספר שיעורים כאשר ערכתי משוב נוכחתי בידיעה מצוינת של התלמידים.
הפעילות באתר הייתה ממש נגישה וברורה ועזרה לי להעביר את השיעור בצורה מיטבית.