קרנבל מצולעים

-
-
לפעילות זו תצטרכו שני ניירות אוריגאמי
-
-
הוראת קיפול: להניח את הנייר כאשר הצד הלבן על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול כפי שמודגם באנימציה.
-
-
נבחר נייר נוסף ונניח אותו כשהצד הלבן על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לתקן, לא לסדר או ליישר את הקיפול של התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור משולש קטן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע שהתקבל לאחר שגזרתם את המשולש הקטן? הסבירו
-
הערה למורה: כאשר מבקשים לבחון מצולע אנו מתייחסים קודם כל למספר הצלעות(וגם קדקודים),זוויות למיניהם , קווי סימטריה , מאונכות ומקבילות של צלעות. בהמשך הלימוד יש התייחסות גם לאלכסונים של מצולע..
-
-
תשובה: מנינו 7 צלעות ולכן המצולע שהתקבל לאחר הגזירה הוא משובע קעור.
-
בשיעור הזה יש התייחסות למספר הצלעות של המצולע והנושא של מצולע קמור או קעור.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הצלעות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: האם לצורה שהתקבלה יש קוי סימטריה שיקופית? אם כן סמנו באדום.
-
בכל פעם שנבחן את קו השיקוף נבקש מהתלמידים לקפל ולראות שצד אחד מכסה בדיוק את הצד השני.
-
-
תשובה: לצורה שהתקבלה קו שיקוף אחד בקיפול צד אחד יכסה את הצד השני בדיוק.
-
בכל פעם שנבחן את קו השיקוף נבקש מהתלמידים לקפל ולראות שצד אחד מכסה בדיוק את הצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח לריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים למשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר שקיפלתם את שני המשולשים הקטנים? הסבירו
-
-
תשובה: מנינו 6 צלעות ולכן המצולע שהתקבל לאחר הקיפול הוא משושה קמור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולבדוק שהם אכן מקפלים כפי שמודגם.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר שקיפלתם את המשולש? הסבירו
-
-
תשובה: מנינו 7 צלעות ולכן המצולע שהתקבל לאחר הקיפול הוא משובע קמור.
-
בכיתות הצעירות מומלץ לשיים את המצולעים על פי מספר הצלעות. בכיתות הגבוהות ניתן להתיחס לקעור וקמור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב לא לגעת בעבודה של התלמיד, ניתן להדגים עם הנייר של המורה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר שקיפלתם את המשולש? הסבירו
-
-
תשובה: מנינו 7 צלעות ולכן המצולע שהתקבל לאחר הקיפול הוא משובע קמור.
-
בכיתות הצעירות מומלץ לשיים את המצולעים על פי מספר הצלעות. בכיתות הגבוהות ניתן להתיחס לקעור וקמור.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: האם לצורה שהתקבלה לאחר שהפכתם לצד השני יש קוי סימטריה שיקופית? אם כן סמנו באדום.
-
-
תשובה: לצורה שהתקבלה לאחר שהפכנו לצד השני יש קו שיקוף אחד. בקיפול צד אחד יכסה את הצד השני בדיוק.
-
בכל פעם שנבחן את קו השיקוף נבקש מהתלמידים לקפל ולראות שצד אחד מכסה בדיוק את הצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש בקיפול נוסף כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: למשוך את המשולש במעט כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נפתח את המסכה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נחבר את המוט שקיפלנו אל המסכה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
מסכה לפורים – ניתן לעצב את המסכה לפי הדמות שתבחרו להיות.
-
-
קרנבל: כל תלמיד יכול לעצב את המסכה שלו ולהמציא לה דמות מעולם המצולעים.
-
פעילות ברוח פורים: אם נשאר זמן ניתן לבקש מהתלמידים שיעצבו את המסכה ויבחרו לה שם שמזכיר מצולעים אפילו מומצא , לשים מוזיקה בכיתה ולבקש שיסתובבו עם המסכה על פניהם וכאשר המוזיקה מופסקת הם צריכים להציג את עצמם בפני התלמיד שנעצרו לידו
- מטרת הפעילות
התלמידים בוחנים מצולעים לפי מספר הצלעות, קו סימטריה שיקופית ומצולע קמור וקעור.
- שם הדגם
מסכה לפורים
מספר סידורי 3000/2
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- השיעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות.
- כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
- יש התייחסות לקווי סימטריה שיקופית
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים קמורים וקעורים(או שאינם קמורים)
הגדרות פורמליות
- מצולע קמור-מצולע שכל אלכסוניו מוכלים בו.
- מצולע קמור-מצולע שכל אחת מהזוויות הפנימיות שלו קטנה -מ 180ᵒ
- מצולע קמור-מצולע שבו כל קטע המחבר שתי נקודות כלשהן של המצולע נמצא בתוך המצולע או על שפתו
הערה: ההגדרה הראשונה הנשענת על אלכסונים היא הקלה ביותר לבדיקה.
ההגדרה השלישית ניתן לסביר בצורה אינטואיטיבית מגיל הגן באופן הבא: מעמידים (או מסמנים) שני ילדים בתוך המצולע (או ילד אחד או שניים על שפתו של המצולע). הילדים מותחים חבל או חוט ביניהם. קו הישר של החבל תמיד יהיה בתוך המצולע (או על שפת המצולע)מצולע קעור (או עדיף לומר שאינו קמור)
לפי ההסבר האחרון של קמור יתכן מצב שהקו המחבר בין שני ילדים יוצא מתחום המצולע. בגן השתמשנו בגומי גדול ומשכנו את הגומי לקבל מצולע קעור. העמדנו שני ילדים וזרקו כדור אחד לשני וראו שהכדור יצא מתחום הגומי (או מקל מטאטא).
- ציוני דרך לפי כיתות
-
הפעילות מתאימה מכיתה ג-ו אך ניתן ללמד גם בכיתות הצעירות בפורים
בלי להתעמק יתר על המידה בקעור וקמורה.
בכיתה א- ב מומלץ לחקור את המצולעים על פי מספר הצלעות ולשיים אותם.
חקר קו השיקוף מתאים לכל הכיתות.