מצולעים ד – מרובעים

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
-
שאלות לדיון: איזה סוג מצולע הוא הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה?
-
התלמידים חוקרים את הנייר שהם קיבלו.
-
-
,תשובה: המצולע הוא ריבוע,.
מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות הוא ריבוע.
-
יש להציג את התשובה רק לאחר שנערך דיון וחקר בכיתה בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שקדקוד אחד בריבוע יתלכד עם הקדקוד הנגדי לו, כך שיתקבל משולש.
-
מומלץ לא לתקן ולא לגעת ביצירה של התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לתקן, לא לסדר או לנסות לשפר את עבודת התלמיד. גם אם קיפלו לא מדויק, יתקבל תוצר סופי.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח צלע אחת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה.
-
-
שאלה לדיון: כמה משולשים ניתן למנות בצורה המקופלת?
כמה מרובעים ניתן למנות בצורה המקופלת?
-
המשולשים-בצבע לבן ובצבע של הנייר.
המרובעים(טרפזים ישר זווית,וריבועים) בצבע לבן. לעבור באצבע על הצלעות של המצולעים השונים.
-
-
תשובה: יש בנייר המקופל 8 משולשים ו-4 מרובעים שניים מתוכם ריבועים.
-
-
תשובה: מרובעים נוספים הם שני טרפזים שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול:לפתוח את שני המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הקיפול
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מרובעים נוספים אתם מזהים בנייר במקופל?הסבירו
-
-
תשובה: בנייר המקופל ניתן לזהות שתי מקביליות, למקבילית שתי זוגות של צלעות מקבילות ושוות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן בנקודה אדומה לקדקודהלבן המסומן בנקודה אדומה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
נשלח לתיקון אנימציה
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה, שימו לב לשתי הנקודות האדומות.
-
-
שאלה לדיון: כמה משולשים רואים בנייר לאחר הקיפול?כמה מרובעים רואים? אילו סוגי מרובעים? האם אתם רואים עוד מצולע עם יותר מ 4 צלעות?
-
לעבור עם האצבע בפרט על המחומש. יש 3 מחומשים.(2 קמורים ואחד קעור) עדיף להתייחס בעיקר למחומש הגדול הבולט.
-
-
תשובה: רואים בנייר המקופל 6 משולשים, 2 מרובעים הנקראים מלבנים, ומחומש.
-
-
תשובה: מצאנו שני טרפזים ישרי זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המקור של הפינגוין כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הפינגוין כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הידעתם כי: באנטרקטיקה שבעה מיני פינגווינים, והוא זן הציפור הנפוצה ביותר ביבשת.
-
-
שאלה: מי דוגר על הביצה?אמא פינגוינית או אבא פינגוין?
-
-
תשובה: במהלך החורף הזכרים נשארים לדגור על ביצי הילודים, הנקבות שוחות צפונה למים חמים יותר.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו ויחקרו את המרובעים: טרפז ישר זווית ושווה שוקיים, ומלבן.
- שם הדגם
פינגוין.
מספר סידורי: 4023-1
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 21
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
- דפי משימות לשיעור
-