מצולעים משתקפים ב

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להצמיד קדקוד אל קדקוד, ולהדק על-ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר של המורה. מומלץ לא לגעת בנייר של התלמיד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הריבוע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שני המצולעים המסומנים באדום, מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: לצורה כולה 4 צלעות ולכן היא מרובעת (טרפז ישר זווית) ולצורה באדום יש 5 צלעות ולכן היא מחומשת.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של הצורה כולה לאחר הקיפול והצלעות של הצורה המסומנת באדום כשנפתח הקיפול. אילו מצולעים התקבלו? הסבירו
-
-
תשובה: לצורה כולה לאחר הקיפול 4 צלעות ולכן היא מרובעת ולצורה באדום לאחר פתיחת הקיפול יש 5 צלעות ולכן היא מחומשת.
-
הערה למורה: ייתכן שזאת הפעם הראשונה שהתלמידים נפגשים עם מרובע עם זווית ישרה אחת(לבדוק עם המודד).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של הצורה המסומנת באדום לאחר הקיפול. איזה מצולע התקבל? הסבירו.
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום יש 6 צלעות והוא משושה קעור.
-
הערה למורה: על מנת למנות את הצלעות רצוי לשים אותיות בקדקודי המצולע האדום או לתת מספר לכל צלע. לשים לב שזה משושה קעור בשני קדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות במצולע לאחר הקיפול. איזה מצולע התקבל. הסבירו?
-
-
תשובה: יש למצולע המקופל 4 צלעות עם שתי זוויות ישרות והוא נקרא טרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: פתח את כל הקיפולים בנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את כל הצלעות של הצורה לאחר הקיפול. איזה מצולע התקבל? הסבירו.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולסמן להם בנקודה מהיכן לקפל.
-
-
תשובה: מספר הצלעות הוא 5 ולכן התקבל מצולע בצורה של מחומש.
-
-
הוראת קיפול: לסגור את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה שנתקבל לאחר סגירת המשולש. איזה מצולע התקבל? הסבירו.
-
-
תשובה: מספר הצלעות הוא 4 ולכן התקבל מצולע מרובע.
-
הערה למורה: תלמידים יבדקו שהמצולע הוא טרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולסמן להם בנקודה מהיכן לקפל.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה שנתקבל לאחר הקיפול. איזה מצולע התקבל?. הסבירו.
-
-
תשובה: מספר הצלעות הוא 5 ולכן התקבל מצולע מחומש.
-
הערה למורה: כאן התקבל מחומש עם זווית ישרה אחת. מקודם היה מחומש עם 3 זוויות ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות לאחר הקיפול מהו המצולע שהתקבל לאחר הקיפול? הסבירו.
-
הערה למורה: כאן יש לנו מחומש ללא זווית ישרה.
-
-
תשובה: מספר הצלעות בצורה שהתקבל לאחר הקיפול הוא 5 ולכן התקבל מצולע מחומש.
-
-
הוראת קיפול: קפל את המשולש כפי המודגם באנימציה.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולסמן להם בנקודה מהיכן לקפל.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות בצורה בצבע לבן, לפני ואחרי הקיפול. מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: המצולע הלבן לפני הקיפול בן 8 צלעות. לאחר הקיפול עדיין המצולע בן 8 צלעות. מצולע בן 8 צלעות נקרא מתומן.
-
הערה למורה: על מנת למנות את הצלעות רצוי לשים אותיות בקדקודי המצולע האדום או לתת מספר לכל צלע. לשים לב שזה משושה קעור בשני קדקודים.
-
-
הוראת קיפול: הקיפול הבא יהיה באזור המודגש נקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של המצולעים המסומנים באדום. מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: גילינו שני מצולעים המסומנים באדום. מצולע בן 8 צלעות הנקרא מתומן. וומצולע בן 6 צלעות הנקרא משושה.
-
-
נעצב את הסוס שנוצר לנו
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הסוס ישתקף עם האור.
-
-
ניתן לעצב את הסוס.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים קעורים וקמורים לפי מספר רב של הצלעות.
- שם הדגם
מצולעים משתקפים 2 – סוס
מספר סידורי:1 / 3000
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים קעורים וקמורים עם מספר רב של צלעות בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: משובע, מתומן, משושה, קעור, קמור.
- ציוני דרך בתכנית הלימודים
כיתה ג – עמוד 32
כיתה – ד