משפחת המצולעים

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הדפים
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אחד לצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לתקן, לא לסדר או ליישר את הקיפול של התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של המצולע לפני שקיפלתם ולאחר שקיפלתם? מהו שם המצולע לפני הקיפול ולאחר הקיפול?הסבירו
-
חשוב ליצור דיון בכיתה לתת לתלמידים למצוא את המצולע לפני ואחרי הקיפול ולשיים לפי מספר הצלעות, מחומש 5 צלעות צשושה 6 צלעות וכך הלאה.
-
-
תשובה: למצולע המתקבל לאחר הקיפול יש 4 צלעות והוא נקרא טרפז שווה שוקיים. למצולע שהתקבל לאחר הפתיחה יש 6 צלעות והוא נקרא משושה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן אל נקודת מפגש הישרים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: לאחר שקיפלתם מתקבלים שני מצולעים בחנו את המצולע הלבן ואת הצורה כולה מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: לאחר שקיפלנו לצורה כולה יש 5 צלעות ולכן היא מחומשת. לצורה בלבן יש 6 צלעות ולכן היא משושה קעור.
-
ניתן גם להתייחס למשולש הצבוע וגם להרחיב את השיחה על משושה קמור וקעור שנפגשו איתו בשיעורים קודמים (בשיעור מצולעים משתקפים).
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הקיפול לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו לזהות בתוך הריבוע מחומש קעור?
-
-
תשובה: שלושת המשולשים הלבנים ביחד יוצרים מחומש קעור.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הדגם כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הקיפול לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס פנימה את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
סיכום: מי היא הדמות שלכם? ציירו ועצבו אותה. היכן היא גרה? האם הנכדים ביקרו אותה? המציאו סיפור עבור הדמות שלכם.
-
אולי פה אפשר לעשות פעילות שבה נדבר על הסבים והסבתות שהילדים לא רואים בשל הקורונה.
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו מצולעים שונים בצורה המורכבת ממצולעים.
התלמידים יזהו מצולעים קמורים וקעורים.
- שם הדגם
דמות – סבתא – התלמידים יעצבו ויחליטו מי היא הדמות
מספר סידורי 1004-1
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- השעור מתמקד בנושא של מצולעים לפי מספר הצלעות כאשר המצולעים מזוהים בנפרד וגם שהם מופיעים בצורה מורכבת.
- כמו כן יש התייחסות למצולעים קמורים ולא קמורים.
- מתייחסים לשמות של מצולעים לפי מספר הצלעות בנוסף למשולשים ומרובעים.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.השיעור גם מומלץ לימי הקורונה – התלמידים יעצבו את הדמות ויבנו לה סיפור חיים, האם היא סבתא, דודה נפגשת עם הנכדים הילדים? זו פעילות רגשית מתחום הדעת (גאומטריה).
- ידע נדרש
- מושג הצלע, זווית ישרה ומצולע.
- שמות של מרובעים שונים.
- ציוני דרך לפי כיתות
-
כיתה ב: חזרה על זווית ישרה (באופן אינטואיטיבי). (עמוד 34)
- חומרים
נייר אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.