פעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים – ג
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק, על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
משימה בקבוצות: הצמידו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
עודדו את הילדים לתאר מילולית את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
-
שאלה לדיון: מהי הצורה הדמיונית שהתקבלה?
-
-
שאלה לדיון: מהו סוג המצולע?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: גילינו מצולע בן שלושה קדקודים ושלוש צלעות – משולש
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: הניחו את שני המשולשים שלכם יחד, כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שהתקבלו?
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: קיבלנו מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית).
מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (ריבוע). -
הילדים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
אפשר לשאול את הילדים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
-
-
הוראת קיפול: לקפל באחד הניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה, שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: מצאנו מצולע בצורת מחומש.
למחומש חמישה קדקודים וחמש צלעות.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
משימה: נבקש מהילדים למצוא מצולעים נוספים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד בלבד כפי המודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל קו הסימטריה.
-
בשלב זה, יש לעבור בין התלמידים ולוודא שהם מקפלים על השולחן.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו לזהות בצורה מצולעים בני 4 צלעות.
-
-
תשובה: מצאנו מרובע שלו ארבעה קדקודים וארבע צלעות.
-
הילדים יזהו את הטרפז והמקבילית כמרובעים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי המודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את 2 המשולשים המקופלים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים הקטנים כפי שמראה האנימציה ולהכניס את האצבעות.
-
-
הצגת הדגם: ציירו על הדגם וספרו לנו מהו התוצר הסופי.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
פעילות הבאה –מרובעים א‘
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
הילדים יקפלו ויחקרו את המצולעים המתהווים בתהליך הקיפול. וישיימו את המצולעים לפי מספר הצלעות.