ספר המרובעים

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
כל תלמיד יקבל נייר בצורת A4 ויכין את המודד ומספריים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר האוריגאמי, צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הקדקודים של הצורה שקיבלתם לאחר הקיפול.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח את האצבע על הקדקודים ולמנות אותם.
-
-
תשובה: מנינו 4 קדקודים.
-
נשיים את המספר 4 עם המילה מרובע. נשאל מהו המספר שאנחנו שומעים במילה מרובע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה שקיבלתם לאחר הקיפול.
-
מומלץ לבקש מהילדים לעבור עם האצבע על הצלעות ולמנות.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות, לצורה בת 4 צלעות ו- 4 קדקודים נקרא מרובע.
-
נשיים את המספר 4 עם המילה מרובע. נשאל את התלמידים מהו המספר שאנחנו שומעים במילה מרובע.
-
-
שאלה לדיון: בחנו עם המודד אלו סוגי זוויות למרובע.
-
-
תשובה: בדקנו עם המודד ומצאנו שכל הזוויות בנייר ישרות. לצורה בת 4 צלעות 4 קדקודים וזוויות ישרות נקרא מלבן.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצלעות והזוויות של הנייר הלבן (A4) מה גיליתם?
-
-
תשובה: מצאנו כי הצורה נקראת מרובע מכיון שיש לה 4 צלעות ו- 4 קדקודים וכל הזוויות ישרות. הצורה נקראת מלבן.
-
-
שאלה לדיון: בחנו במה שני המלבנים דומים?
-
-
תשובה: לשני המלבנים 4 קדקודים ו-4 צלעות. לשני המלבנים זוויות ישרות ושני המלבנים הם מרובעים.
-
חשוב שהתלמידים יכירו את אותו המצולע בגדלים שונים
-
-
שאלה לדיון: בחנו במה שני המלבנים שונים?
-
לעיתים התלמידים משתמשים במושג גדול וקטן במקום ארוך וקצר. בפעילות זאת נלמד אותם לבחון שני גדלים על פי המושגים ארוך וקצר.
-
-
תשובה: השוני בין המלבנים הוא אורכי הצלעות. הצלע הארוכה של המלבן הסגול קצרה יותר מהצלע הארוכה של המלבן הלבן.
-
לעיתים התלמידים משתמשים במושג גדול וקטן במקום ארוך וקצר. בפעילות זאת נלמד אותם לבחון שני גדלים על פי המושגים ארוך וקצר.
-
-
תשובה: השוני בין המלבנים הוא אורכי הצלעות. הצלע הקצרה של המלבן הלבן ארוכה יותר מהצלע הארוכה של המלבן הסגול.
-
לעיתים התלמידים משתמשים במושג גדול וקטן במקום ארוך וקצר. בפעילות זאת נלמד אותם לבחון שני גדלים על פי המושגים ארוך וקצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר A4 צלע ארוכה לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את המרובעים החופפים שהתקבלו לאחר הקיפול?
-
שתי צורות הן חופפות אם אפשר לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
לצורות חופפות אותן מידות.
-
-
תשובה: לאחר שקיפלנו ופתחנו את הקיפולים: מצאנו 4 מלבנים חופפים המסומנים בכחול. 2 מלבנים צהובים חופפים המסומנים בצהוב. ו-2 מלבנים חופפים המסומנים בירוק.
-
סה”כ 9 מלבנים.
מומלץ לבדוק עם הקיפולים את המרובעים החופפים.שתי צורות הן חופפות אם אפשר לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
לצורות חופפות אותן מידות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב צלע קצרה לצלע קצרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הקיפול לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח צלע אחת בלבד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן את הקו בעפרון, לבקש מהמורה לבדוק שסימנתם כפי שמודגם ורק לאחר מכן לגזור כפי שמודגם באנמציה.
-
-
הוראת קיפול: להחזיק את הנייר כפי שמודגם באנימציה, לפתוח את המלבנים ולסגור כפי שמודגם באנימציה.
-
למורה כדאי להתאמן על שלב זה ולהדגים לתלמידים. רק עם הנייר של המורה.
-
-
הוראת קיפול:לסגור את הקיפול כפי שמודגם באנימציה, כך שיתקבל הספרון.
-
-
כל תלמיד יעצב את הספר שהוא יצר. לספר יש כריכה ופנים הספר.
-
-
ציירו ועצבו את הספר שלכם בהשראת ספר שקראתם ואהבתם.
-
-
כל תלמיד יצייר ויעצב את הספר.
- מטרות הפעילות
הילדים יצרו ספר ובתהליך היצירה יבחנו את המרובעים.
- שם הדגם
ספר המרובעים
מספר סידורי: 555
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על הפעילות
במהלך הפעילות נקפל את הספר ונבחן את המלבנים החופפים.
בפעילות זאת נלמד אותם לבחון שני גדלים על פי המושגים ארוך וקצר.משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים.
- תכנית לימודים
ציוני דרך בתכנית הלימודים (עמוד1 )
- חומרים
מספריים מודד, נייר בגודל A4 ונייר אוריגאמי