השוואת שטחי מצולעים

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח לריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לתקן, לא לסדר או ליישר את הקיפול של התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לסמן את הקוים במספרים בקטן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בקו המסומן כ-3 ולקפל אליו את הצלע ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בקו המסומן כ-1 ולקפל אליו את הצלע ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
אותה שאלה מופיעה בכל האנימציות הבאות. ההשוואה יכולה להיעשות בניירות של שני תלמידים והניירות שלהם. ההשוואה תעשה על ידי כיסוי מלא של שטחים בעלי אותו שטח. במקרה הראשון המלבן הצהוב הוא רבע בשטחו של הנייר כולו ויש עוד מלבן לבן שהוא שמינית של הנייר כולו וחצי של המלבן הצהוב.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
במקרה זה יש שלושה מלבנים עם שטחים שונים. הצהוב שהוא שלוש שמיניות של הנייר (רבע ועוד שמינית), מלבן שמינית בשטחו של הנייר השלם ומלבן שהוא רבע בשטחו של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כמו קודם יש שני מלבנים שונים בשטחם. הצהוב שהוא שמינית בשטחו של הנייר השלם ומלבן שהוא רבע בשטחו של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן יש שלושה מלבנים עם שטחים שונים.(שמינית, רבע, חצי) של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן יש שלושה מלבנים שונים בשטחם. שמינית, רבע , והצהוב שהוא חמש שמיניות של חמש שמיניות של שטח הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן יש שני מלבנים שונים בשטחם. הצהוב שהוא שש שמיניות של הנייר השלם(שלושה רבעים של הנייר השלם), ומלבן אחד שהוא רבע בשטחו של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן הצהוב הוא רבע (שתי שמיניות) של הנייר השלם, מלבן של רבע והמלבן של שמינית בשטחם של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן הצהוב שהוא שלוש שמיניות בשטחו של הנייר השלם, מלבן שמינית, ומלבן רבע בשטחם של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
כאן יש המלבן הצהוב שהוא ארבע שמיניות של הנייר השלם בשטחו (חצי בשטחו של הנייר השלם), ומלבן שהוא רבע בשטחו של הנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: צבענו את השטח של המלבן בצהוב מצאו אילו מלבנים שונים בשטחם מהשטח של המלבן הצהוב.
-
במקרה זה המלבן הוא הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בצבע אחר בקו בין 1 ל- 2 ולקפל אליו את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב שהתלמידים יסמנו את בנקודות בצבע שונה מהצבע שסימנו בשלבים קודמים.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בקו בין 2 ל- 3 ולקפל אליו את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב שהתלמידים יסמנו את בנקודות בצבע שונה מהצבע שסימנו בשלבים קודמים.
-
-
.הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
.הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן נקודה בכל קדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב לעבור בין התלמידים ולראות שסימנו את הנקודות כמו באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
להדגיש בפני התלמידים שהקיפול מתחיל בקדקודים.
-
-
משימה: האם תוכלו לזהות בנייר המקופל את הטרפזים השונים בשטחם.
-
-
תשובה: זוג אחד של טרפזים שווה שוקיים הם שווה שטח.
-
לשים לב שכל קווי הקיפול מקבילים ולכן נוצרים טרפזים שווה שוקיים שונים בשטחם.
-
-
תשובה: זוג נוסף של טרפזים שווה שוקיים הם שווה שטח.
-
-
תשובה: זוג נוסף של טרפזים שווה שוקיים הם שווה שטח.
-
לשים לב ששטח הטרפז הוא סכום של שטחם שני הטרפזים הקודמים.
-
-
תשובה: זוג נוסף של טרפזים שווה שוקיים הם שווה שטח.
-
-
שאלה לדיון: מה מספר הצלעות של המצולע הצבוע בצהוב? מה שם המצולע?
-
-
תשובה: למצולע הצבוע בצבע צהוב יש 12 צלעות. הוא נקרא דודקאגון.
-
המילה דודקאגון מורכבת ממילה בשפה היוונית ומילה מהשפה הלטינית. ( דודק= 12 גון= צלע)
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את ארבעת המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: את הקיפול הבא נבצע בכל אחד מהקדקודים. נכניס אצבע אל הריבוע הקטן ונשטח אותו למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסובב ונכניס אצבע אל הריבוע הקטן ונשטח אותו למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסובב ונכניס אצבע אל הריבוע הקטן ונשטח אותו למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסובב ונכניס אצבע אל הריבוע הקטן ונשטח אותו למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את ארבעת המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
להדגיש לתלמידים לקפל את ארבעת המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את ארבעת המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
להדגיש לתלמידים לקפל את ארבעת המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: נקפל כל קדקוד של כל משולש כפי שמודגם באנימציה.
-
להדגיש לתלמידים לקפל את ארבעת המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: הקיפול שביצענו יצרו את המבנה של התורה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר נוסף צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע קצרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נכניס את המלבן מתחת לטרפז כפי שמודגם באנימציה.
-
-
ספר התורה מוכן.
-
-
חג שמח
- מטרת הפעילות
התלמידים יכירו מלבנים שונים בשטחם כתוצאה של קיפול הנייר.
- שם הדגם
מתן תורה
מספר סידורי 2000
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
- השיעור מתמקד בנושא של השוואת שטחי מלבנים בקיפול של ריבוע וזיהו טרפזים שווה שוקיים כתוצאה מקיפול.
- הכרת יחסי שברים של שמינית,רבע וחצי.
משך זמן הפעילות המומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
- מושג המלבן וזיהוי המלבן
- מושג טרפז שווה שוקיים וזיהוי.
- ציוני דרך לפי כיתות
-
מילון מושגים