פריסות של קובייה

-
-
כל תלמיד יבחר שני דפים ממניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: הכנה לפני הדבקה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את החלקים.
-
כל אחד מהחלקים הוא מעטפת קובייה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב כפי שמסומן באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לחבר את שני החלקים כפי שמסומן באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את מספר הקדקודים, הצלעות (מקצועות) והפאות של הקובייה.
-
-
לקובייה: 8 קדקודים, 12 צלעות (מקצועות) ו 6 פאות בצורת ריבוע.
-
-
נחקור את הפריסות של הקובייה.
-
-
משימה: סמנו במספרים זהים את שני צידי הצלעות של הקובייה כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שמשני צידי כל צלע של הקובייה יש את אותו מספר.
-
-
כך נראית הקובייה לאחר הוספת המספרים.
-
משני צידי כל מלע חייב להיות מספר זהה. אך אין חשיבות לסדר המספרים שעל הקובייה. (סה”כ 12 מספרים כ- 12 מקצועות)
-
-
משימה: הדביקו בנייר דבר (סלוטיפ) כל שני מספרים כפי שמופיע באיור.
-
-
משימה: גיזרו בין כל שתי צדדי הצלעות של הקובייה כפי שמודגם באנימציה.
-
לגזירה חשוב שלתלמידים יהיו מספריים שגוזרות היטב.
-
-
משימה: סדרו את ריבועים שגזרתם לפי המספרים. מספר 5 ליד 5, מספר 2 ליד מספר 2 וכך הלאה.
-
השתמשו רק בריבועים עם המספרים.
-
-
שאלה לדיון: האם לכל התלמידים יצאה אותה פריסה? הסבירו
-
לקובייה יש 11 פריסות שונות.
-
-
תשובה: ניתן ליצור 11 פריסות שונות היוצרות את הקובייה.
-
-
משימה: הדביקו בסלוטיפ בין כל שני ריבועים.
-
הסלוטייפ יסייע לחבר את הקובייה.
-
-
משימה: צרו מהפריסה את הקובייה כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ להדביק היכן שצריך לקבלת הקובייה.
-
-
שאלה לדיון: האם מכל הפריסות יצרתם קובייה? כמה פריסות שונות יש לקובייה? הסבירו
-
-
תשובה: כל הפריסות שהתקבלו יוצרות קובייה. לקובייה יש 11 פריסות שונות.
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה קובייה יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
קובייה
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה קובייה – תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39