גופים- מעטפת פירמידה משולשת, מרובעת ומחומשת

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה הם פאונים, מהו פאון? נמקו.
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד. בתמונה רק הגופים המסומנים ב- ב הם בוודאות פאונים.
-
-
כל תלמיד יבחר 5 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה. (לקפל בכל הדפים בדיוק המירבי).
-
מומלץ להדגיש שדיוק יסייע מאוד ולכן מומלץ לא למהר. כשתלמיד שואל האם דייקתי מומלץ לומר לו מה דעתך, האם אתה חשוב שדייקת? ובמידה והוא אומר שלא, תבקשו ממנו לבדוק בעצמו מה הוא יכול לעשות. מתודה זו תחזק את האמונה הפנימית של התלמיד ביכולתו.
-
-
הוראת קיפול: סמנו שני קדקודים נגדיים במלבן. (לסמן לפי האיור ובכל המלבנים המקופלים).
-
-
הוראת קיפול: הניחו את המלבנים שקיפלתם אחד מעל לשני, ובידקו שסימנתם באותו אופן את כל הקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקד נגדי לקדקוד נגדי (היכן שסימנתם את הנקודות) בכל המלבנים.
-
-
הוראת קיפול: הניחו את המצולעים המקופלים אחד מעל לשני ובידקו שקיפלתם את כל המצולעים באותו כיוון.
-
הכיוון של הקיפולים חשוב עבור החיבור הסופי ולכן מומלץ לבדוק שהתלמידים קיפלו את כל המצלעים באותו כיוון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש, לפי הסימון באנימציה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש, לפי הסימון באנימציה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש שקיפלנו ופתחנו אל הכיס הלבן. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש אל הכיס, לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש אל הכיס, לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לחבר 3 ניירות מקופלים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מהי מעטפת הפירמידה שהתקבלה?
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת פירמידה משולשת שבה הבסיס בצורת משולש. הבסיס של הפירמידה נותן לה את שמה.
-
-
הוראת קיפול: לחבר 4 ניירות מקופלים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מהי מעטפת הפירמידה שהתקבלה?
-
סוגי פירמידות נוספות: פירמידה משולשת, פירמידה משושה, ומחומשת.
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת פירמידה מרובעת שבה הבסיס בצורת ריבוע. הבסיס של הפירמידה נותן לה את שמה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הפאות והקדקודים של מעטפת הפירמידה.
-
-
הוראת קיפול: לחבר 5 ניירות מקופלים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מהי מעטפת הפירמידה שהתקבלה?
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת פירמידה מחומשת שבה הבסיס בצורת מחומש. הבסיס של הפירמידה נותן לה את שמה.
-
-
סוגי פירמידות: משולשת, מרובעת ומחומשת. בסיס הפירמידה נותן לה את שמה.
-
-
משימה: השלימו את הטבלה.
-
-
-
שאלה לדיון: במקסיקו, בני המאיה בנו פירמידות, האם המבנה בתמונה הוא פירמידה? נמקו.
-
-
תשובה: אכן זו פירמידה במקסיקו, אך אינה פירמידה בגאומטריה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מהפירמידות הן גם פירמידות בגאומטריה? נמקו.
-
-
תשובה: שתיהן פירמידות, אך רק הפירמידה הבנויה ממעטפת משולשים עם קדקוד משותף ומבסיס בצורת מצולע, היא אכן פירמידה בגאומטריה (מסומנת ב-B).
-
הפירמידה המסומנת ב- B היא פירמידה מרובעת.
-
-
.
- מטרות הפעילות
גילוי וחקר סוגי פירמידות:
- יצירה והתבוננות במרכיבי הפירמידות ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- זיהוי וחקר הפירמידה, ומעטפת הפירמידה.
- שם הדגם
מעטפת פירמידות: משולשת, מרובעת ומחומשת/
מספר סידורי:6001
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה -יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו מעטפת פירמידה מרובעת ויחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים.
- תכנית לימודים
כיתה ו- עמוד 43
- מידע למורה
-
פירמידה- גוף הבנוי ממצולע (הנקרא בסיס הפירמידה), נקודה מחוץ למישור המצולע (הנקראת ראש הפירמידה), ומכל המשולשים הנוצרים על ידי הנקודה וצלעות המצולע (מעטפת הפירמידה).
תיאור פחות פורמלי : הפירמידה בנויה ממעטפת שעשויה כולה ממשולשים בעלי קדקוד משותף, ומבסיס שהוא מצולע.
דורית לאור
ינואר 12, 2019מופלא, מפתי ומשמח
שמחת הלמידה ממש
דורית לאור
ינואר 12, 2019מפתיע…