תכנון וקיפול של תיבות

-
-
כל תלמיד מקבל 6 דפים צבעונים משובצים.
-
כל משבצת בנייר סמ”ר.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת ההיקף של כל ריבוע? כיצד תחשבו את ההיקף.
-
-
תשובה: היקף כל ריבוע 48 ס”מ.
(48=12+12+12+12),
4×12.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת השטח של כל ריבוע? כיצד תחשבו את מידת השטח.
-
-
תשובה: מכפלת אורכי שתי צלעות סמוכות. השטח של כל ריבוע 144 סמ”ר.
(144=12X12)
-
-
הוראות קיפול: מהניירות המשובצים נתכנן תיבה. לתיבה שנתכנן שלוש פאות במידות שונות.
-
-
בתיבה שניצור: שתי פאות בגודל שטחם הן, 6X4, 6X8, 4X8.סה”כ 6 פאות.
-
-
הוראות לתכנון התיבה: נבחר קדקוד אחת בתיבה וניצור את שלושת הפאות 6X4, 6X8, 4X8.
-
-
הוראות קיפול: נקפל תחילה פאה של התיבה במידות של 6X4. (באיור זו הפאה הצהובה )
-
-
הוראות קיפול: נקפל את שתי הפאות הצהובות לפי ההוראות בשלבים הבאים.
-
-
הוראות קיפול: נהפוך את שני הריבועים הצהובים לצד השני.
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה לקו הסימטרייה. (לקפל למשבצת השישית).
-
בשני הדפים הצהובים.
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה למשבצת השמינית. (בשני הדפים).
-
לקפל בשני הדפים.
-
-
הוראות קיפול: נפתח את המלבנים שקיפלנו.
-
-
הפאות הצהובות מוכנות.
-
-
הוראות קיפול: נקפל את הפאות הנוספות (משני הדפים הורודים).
-
-
הוראות קיפול: ניצור שתי פאות ורודות במידות של 8X4 לפי ההוראות בשלבים הבאים.
-
-
הוראות קיפול: נהפוך את שני הריבועים הורודים לצד השני.
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה לנקודה במשבצת השמינית (בשני הדפים הורודים).
-
-
הוראות קיפול: לקפל כל צלע המסומנת בנקודה לנקודה במשבצת הרביעית (בשני הדפים הורודים).
-
-
הוראות קיפול: נפתח את שני המלבנים.
-
-
הפאות הורודות מוכנות.
-
-
הוראות קיפול: נקפל את שתי הפאות הנוספות משני הניירות הכחולים.
-
-
הוראות קיפול: ניצור שתי פאות כחולות במידות של 8X6.
-
-
הוראות קיפול: נהפוך את שני הריבועים הכחולים לצד השני.
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה לנקודה במשבצת השניה (בשני הדפים הכחולים).
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה לנקודה במשבצת השניה (בשני הדפים הכחולים).
-
-
הוראות קיפול: נקפל כל צלע המסומנת בנקודה לנקודה במשבצת הרביעית (בשני הדפים הכחולים).
-
-
הפאות הכחולות מוכנות.
-
-
חיבור הפאות: בחיבור הפאות חשוב לא לחבר מלבן על מלבן.
-
-
חיבור הפאות: בחיבור הפאות מומלץ להניח מלבן על צלע ללא מלבן.
-
-
חיבור התיבה: נחבר את הפאות הצהובות לפי האיור, ואת המלבנים הורודים נכניס לתוך הפאות הצהובות.
-
-
חיבור התיבה.
-
-
חיבור התיבה: נחבר את הפאות הכחולות.
-
-
התיבה מחוברת.
-
-
לסיכום: ניתן ליצור תיבות נוספות לפי המספרים המצורפים.
- מטרות הפעילות
כלים לתכנון תיבות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4011
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים ילמדו לתכנן תיבות שונות על-פי נתונים, הפעילות תסייע לתלמידים להכיר את המבנה של התיבות.
- ידע נדרש
מרובעים, מצולעים, פירמידה, מנסרות ותיבות.
- ציוני דרך
כיתה ד- עמוד 39
כיתה ו- עמוד 43
שטח פנים של תיבה
- תיבה היא גוף המוגבל בשש פאות מלבניות.
- קובייה היא תיבה שכל פאותיה הן ריבועים.
דגשים:
- יש להזכיר את המושגים קודקוד, פאה, מקצוע ושטח פנים.
- שטח הפנים של תיבה הוא סכום שטחי הפאות שלה.
נפח של תיבה
- נפח של גוף הוא מידה למקום שהוא תופס במרחב.
דגשים:
- יחידת מידה של נפח היא צורה תקנית שבאמצעותה ממלאים צורות תלת-ממדיות. יחידות המידה שבהן מקובל להשתמש הן קוביות. למשל, נפחה של קובייה שאורך צלעה הוא 1 ס”מ נקרא סנטימטר מעוקב (סמ”ק).
- בפעילויות נקפל את התיבות מנייר משובץ.
- חומרים
המלצה לחלק כ- 6 דפים משובצים לתלמיד. (כל משבצת 1 סמ”ר)