מנסרות – מעטפת ופריסה

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה בוודאות אינם פאונים? נמקו מהו פאון?
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד. בתמונה הגופים המסומנים ב- B בוודאות אינם פאונים.
-
לגבי הגופים המסומנים ב-A לא נוכל לומר שהם פאונים עד שנראה את כל הפאות של הגופים בתמונה.
-
-
כל תלמיד בוחר 7 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא צורת הנייר שלפניכם? נמקו.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הריבוע עם המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח בחזרה לריבוע (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה ולפתוח (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: באחד מהניירות שקיפלתם, לקפל לפי הסימון ולפתוח (בכל הדפים).
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מקפלים בכל הדפים.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מאילו מצולעים מורכבת המעטפת שבניתם? מנו את מספר הפאות, הקדקודים והצלעות.
-
-
תשובה: המעטפת מורכבת משלוש פאות בצורת מלבן, 6 קדקודים ו-9 צלעות. באנימציה מוצג פאון ששני הבסיסים שלו בצורת משולש.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ומקבילים, הנקראים בסיסים. שאר פאות הן מקביליות המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
הוראת קיפול: בנייר אחד בלבד, לגזור לשניים כפי שמסומן.
-
לשים לב שהתלמידים גוזרים רק נייר אחד.
-
-
הוראת חיבור: נכניס נייר אחד אל השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מאילו מצולעים מורכבת המעטפת שבניתם. מנו את מספר הפאות הקדקודים והצלעות.
-
-
תשובה: המעטפת שיצרנו מורכבת מארבע פאות בצורת מלבן, 8 קדקודים ו-12 צלעות. באנימציה מוצג פאון ששני הבסיסים שלו בצורת ריבוע.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ומקבילים, הנקראים בסיסים. שאר פאות הן מקביליות המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
הוראת חיבור: בשני ניירות נוספים שקיפלנו, נכניס קצה אחד של הנייר שגזרנו אל הקצה השני של הנייר המקופל, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד של הנייר אל הקצה השני של הנייר המקופל, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מאילו סוגי מצולעים מורכבת המעטפת של הגוף שבניתם? מנו את מספר הפאות הקדקודים והצלעות.
-
-
תשובה: מעטפת הגוף שיצרנו מורכבת משש פאות בצורת מלבן. ולמעטפת יש 12 קדקודים ו- 18 צלעות. באנימציה מוצג פאון ששני הבסיסים שלו בצורת משושה.
-
-
משימה: האם תוכלו ליצור מעטפת מחומשת? הסבירו כיצד יצרתם אותה.
-
מומלץ לאפשר לתלמידים למצוא את הדרך ליצירת המעטפת המחומשת.
-
-
שאלה לדיון: מאילו סוגי מצולעים מורכבת המעטפת של הגוף שבניתם? מנו את מספר הפאות הקדקודים והצלעות.
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת המורכבת מחמש פאות בצורת מלבן, 10 קדקודים ו-15 צלעות. באנימציה מוצג פאון ששני הבסיסים שלו בצורת מחומש.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הבסיסים של המעטפת. אילו בסיסים אתם מזהים? הסבירו
-
-
תשובה: על מנת ליצור מנסרות מהמעטפות נוסיף שני בסיסים בהתאם למעטפת- משולשת, מרובעת, מחומשת, ומשושה.
-
-
שאלה לדיון: מהו המשותף לכל הגופים לאחר שהוספתם את הבסיסים המתאימים? הסבירו
-
-
תשובה: לכל הגופים פאות בצורות מלבנים. לכל הגופים שתי צורות של בסיסים מקבילים, וחופפים בהתאם למעטפות שבניתם.
-
-
מנסרה ישרה – פאון הבנוי כך : יש לו שני מצולעים חופפים ומקבילים, הנקראים בסיסים. שאר פאותיו הן מלבנים המחברים בין הבסיסים והם מהווים את המעטפת.
-
-
שאלה לדיון: במה הגופים שונים? נמקו.
-
-
תשובה: השוני בין הגופים בצורות הבסיסים ובמספר הפאות.
-
למנסרה משולשת שני בסיסים מקבילים וחופפים בצורת משולש. למנסרה מרובעת שני בסיסים מקבילים חופפים בצורת ריבוע. למנסרה משושה שני בסיסים מקבילים וחופפים בצורת משושה.
-
-
משימת סיכום: שרטטו במחברת שלכם פריסה של מנסרות.
-
-
שאלה לדיון: האם זו הפריסה שהתקבלה? האם יתכנו פריסות נוספות? נמקו
-
-
שאלה לדיון: האם זו הפריסה שהתקבלה? האם יתכנו פריסות נוספות? נמקו
-
- מטרות הפעילות
סיכום התכונות של מנסרות כולל מעטפת ופריסה של מנסרות ישרות.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
מספר סידורי: 6002
- יוצר/ת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרות: משולשת, מרובעת ומשושה. ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת.
התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות: מספר פאות, הצלעות ומספר הקדקודים.
הפעילות כוללת את חקר פריסת המנסרה.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים התנסו בקיפולים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.
- ציוני דרך
-
- חומרים
7 ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.
מודד