גופים – תיבה ומנסרה מרובעת לחטיבה

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה הם פאונים, מהו פאון? נמקו.
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.
בתמונה הגופים המסומנים ב-A הם פאונים, אך הגופים המסומנים ב- B אינם פאונים.
-
-
כל תלמיד יבחר 2 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שלפניכם? נמקו
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הריבוע עם המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע שממנה יוצאים הישרים אל הצלע המקבילה.(בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון ולפתוח (בשני הדפים).
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מקפלים בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הסימון (בנייר אחד בלבד).
-
לשים לב שהתלמידים גוזרים רק נייר אחד.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מה לדעתכם התקבל? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת תיבה, העשויה כולה ממרובעים.
-
-
שאלה לדיון: מדוע, לדעתכם, זו אינה תיבה, אלא מעטפת התיבה?
-
-
תשובה: זו מעטפת תיבה, מכיון שזו מעטפת שכולה מלבנים. זו אינה תיבה מכיון שיש לה ארבע פאות. לתיבה יש שש פאות.
-
קיבלנו מעטפת מנסרה מרובעת ומעטפת תיבה מכיון שלמעטפת רק ארבע פאות, בזמן שלתיבה יש 4 פאות.
-
-
הוראת קיפול: נגזור את החלק המסומן ב- 2 כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו החלק הגזור משלב 9
-
-
הוראת קיפול: נגזור שני ריבועים, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור כל ריבוע כפי שמסומן באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת חיבור: להכניס למעטפת את את הנייר שקיפלנו, לפי המודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו הפאון שהתקבל?נמקו
-
-
תשובה: הפאון הוא תיבה, כל פאותה של התיבה הן מלבנים.
-
-
שאלה לדיון:האם התיבה היא גם מנסרה?נמקו
-
-
תשובה: התיבה היא גם מנסרה ישרה שכל פאות המעטפת הם מלבנים. למנסרה המרובעת, שני מרובעים חופפים ומקבילים הנקראים בסיסים.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ו”מקבילים”, הנקראים בסיסים. שאר פאות הן מקביליות המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הקדקודים והצלעות של המנסרה המרובעת, מה גיליתם?
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הצלעות והקדקודים של המנסרה המרובעת?
-
-
תשובה: למנסרה המרובעת, תיבה 8 קדקודים, 12 צלעות, 4 מלבנים, 2 ריבועים (בסיס).
-
-
שאלה לדיון: מהו משותף לכל הפאונים, ואיזה פאון יוצא דופן?נמקו
-
-
תשובה: המשותף לכל הפאונים בכך שכולם מנסרות. לכולם שני בסיסים מקבלים וחופפים. יוצאת הדופן היא המנסרה המשולשת כל השאר הם תיבות המורכבות ממלבנים.
-
-
משימת סיכום: לשיעור הבא הביאו מהמטבח, מנסרות ותיבות.
-
משימת הסיכום מבקשת מהם למצוא בסביבתם מנסרות ותיבות בהתאם לנלמד בשיעור. כהמשך ניתן למיין עם התלמידים את המנסרות והתיבות שיביאו מהבית. מומלץ להעזר בתמונה המוצגת בפירוט על השיעור.
- מטרות הפעילות
הכרת תיבה שהיא גם מנסרה מרובעת.
התבוננות במנסרה, תיבה ותיאורה, כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
זיהוי וחקר התיבה, מעטפת המנסרה ומעטפת התיבה.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה מרובעת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה מיפן. Miyuki Kawamura
- רצף מומלץ
מצולעים, מרובעים, גופים- מנסרה ותיבה מרובעת, גופים- מעטפת מנסרות, מיון גופים תיבות ומנסרות.
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע במצולעים. מצולעים, מרובעים, מנסרה משולשת, מנסרה משושה, מנסרה מרובעת ותיבה.
- על השיעור
שיעור חדש
הפעילות מאפשרת לתלמידים ליצור מנסרה שהיא גם תיבה, לחקור ולהכיר את מרכיבי המנסרה, התיבה והמעטפת. בפעילות זו התלמידים יקפלו וירכיבו את מעטפת התיבה, מנסרה מרובעת, יחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת. התלמידים יבחינו בין מנסרות שהן תיבות לבין מנסרה משולשת.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.
כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא מנסרות ותיבות מהבית. ולמיין את המנסרות והתיבות.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע במצולעים.
- תכנית הלימודים
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.