גופים – תיבות א

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה הם פאונים. מהו פאון? נמקו.
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.
בתמונה הגופים המסומנים ב-A הם פאונים, אך הגופים המסומנים ב- B אינם פאונים.
-
-
כל תלמיד יבחר 2 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג המצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? הסבירו
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הריבוע עם המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות, וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח בחזרה לריבוע (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע שממנה יוצאים הישרים אל הצלע המקבילה (בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון ולפתוח (בשני הדפים).
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מקפלים בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הסימון (בנייר אחד בלבד).
-
לשים לב שהתלמידים גוזרים רק נייר אחד.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המעטפת וציינו את שם הגוף הנוצר ממעטפת זו? הסבירו.
-
-
תשובה: קיבלנו מעטפת תיבה, העשויה כולה ממלבנים.
-
-
שאלה לדיון: איזו צורה יש לבסיסים של התיבה?הסבירו.
-
המעטפת של התיבה הריבועית בנויה ממלבנים. אך הפריסה של התיבה בנויה ממלבנים וריבועים.
-
-
תשובה: מעטפת התיבה שיצרנו בנויה כולה ממלבנים. הבסיסים בצורת ריבוע.
-
במנסרה- מספר המלבנים (וזה כולל ריבוע) במעטפת (החל מ3) יקבעו את צורת הבסיסים. בהמשך נוכל להשלים את הפריסה ומהפריסה נוכל לבנות את הגוף.
-
-
הוראת קיפול: נגזור את החלק המסומן ב- 2 כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו החלק הגזור משלב 9.
-
-
הוראת קיפול: נגזור שני ריבועים, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: להכניס למעטפת התיבה את הנייר שקיפלנו, לפי המודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו הפאון שהתקבל? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו תיבה, פאות התיבה הן 4 מלבנים ו- 2 ריבועים.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שני הריבועים של התיבה?
-
-
תשובה: לתיבה שני ריבועים מקבילים וחופפים ולכן התיבה היא גם מנסרה ריבועית.
-
מומלץ לבסס את הידע של התלמידים בנושא המרובעים. ובמיוחד בנושא הריבוע והמלבן.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הפאות, הצלעות והקדקודים של התיבה, מה גיליתם.
-
-
תשובה: לתיבה 8 קדקודים, 12 צלעות, 4 מלבנים, 2 ריבועים (בסיסים).
-
-
תשובה: לתיבה שהיא גם מנסרה ריבועית 8 קדקודים, 12 צלעות, 4 מלבנים, 2 ריבועים (בסיסים).
-
-
שאלה לדיון: מהו המשותף לכל הפאונים, ואיזה פאון יוצא דופן?נמקו.
-
-
תשובה: יוצאת הדופן היא המנסרה המשולשת, כל השאר הם תיבות המורכבות ממרובעים.
-
יש בתמונה 3 מנסרות מרובעות שכל הפאות שלה הם בצורת מלבן. ומנסרה מרובעת אחת הנקראת מנסרה ריבועית מכיון שכל הבסיסים ריבועים.
-
-
משימת סיכום: לשיעור הבא הביאו מהמטבח, תיבות.
-
משימת הסיכום: נבקש מהתלמידים למצוא בסביבתם תיבות בהתאם לנלמד בשיעור. כהמשך ניתן למיין עם התלמידים את התיבות שיביאו מהבית. מומלץ להיעזר בתמונה המצורפת.
- מטרות הפעילות
- התלמיד יכיר את התיבה, יתאר אותם, ימיין וישיים .
- התלמיד יכיר את המונחים – קדקוד, צלע (מקצוע , ) פאה – וישתמש בהם .
- שם הדגם
יצירה וקיפול של תיבה.
מספר סידורי: 2015
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה – יפן
© כל הזכויות לשיעור שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
הפעילות מאפשרת לתלמידים ליצור תיבה, לחקור ולהכיר את מרכיבי מעטפת התיבה. בפעילות זו התלמידים יקפלו ויחקרו את הקדקודים, הצלעות והפאות של המעטפת.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.
כפעילות סיכום בסוף השיעור מומלץ לבקש מהתלמידים להביא לשיעור הבא תיבות מהבית. ולמיין את התיבות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע בנושא המרובעים.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15 ס״מ ומספריים.