גופים – מעטפת מנסרות לחטיבה

-
-
שאלה לדיון: אילו מהגופים שבתמונה הם פאונים, מהו פאון? נמקו.
-
פאון: גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים.
-
-
תשובה: פֵּאוֹן הוא גוף תלת-ממדי הבנוי ממצולעים בלבד.
בתמונה הגופים המסומנים ב-A הם פאונים, אך הגופים המסומנים ב- B אינם פאונים.
-
-
כל תלמיד בוחר 7 ניירות אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שלפניכם? נמקו
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הריבוע עם המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח בחזרה לריבוע (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע שממנה יוצאים הישרים אל הצלע המקבילה (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה ולפתוח (בכל הדפים).
-
-
הוראת קיפול: באחד מהניירות שקיפלתם, לקפל לפי הסימון ולפתוח (בכל הדפים).
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מקפלים בכל הדפים.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון:מאילו מצולעים מורכב הגוף שבניתם?האם ניתן לומר שיצרתם פאון?נמקו
-
-
תשובה: הגוף שיצרנו אינו פאון הוא מעטפת מנסרה משולשת המורכבת משלוש פאות בצורת מלבן, ושתי צורות של משולשים מקבילים וחופפים.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ו”מקבילים”, הנקראים בסיסים. שאר פאות הן מקביליות המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
הוראת קיפול: בנייר אחד בלבד, לגזור לשניים כפי שמסומן.
-
לשים לב שהתלמידים גוזרים רק נייר אחד.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד של הנייר שגזרתם אל הקצה של הנייר השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד אל הקצה השני, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון:מאילו מצולעים מורכב הגוף שבניתם?האם ניתן לומר שיצרתם פאון?נמקו
-
-
תשובה: הגוף שיצרנו אינו פאון. הגוף הוא מעטפת מנסרה מרובעת המורכבת מארבע פאות בצורת מלבן, ושתי צורות של מרובעים מקבילים וחופפים.
-
המנסרה היא פאון שלו שני מצולעים חופפים ו”מקבילים”, הנקראים בסיסים. שאר פאות הן מקביליות המחברות בין הבסיסים והן מהוות את המעטפת.
-
-
הוראת חיבור: בשני ניירות נוספים שקיפלנו, נכניס קצה אחד של הנייר שגזרנו אל הקצה השני של הנייר המקופל, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת חיבור: נכניס קצה אחד של הנייר אל הקצה השני של הנייר המקופל, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון:מאילו מצולעים מורכב הגוף שבניתם?האם ניתן לומר שיצרתם פאון?נמקו
-
-
תשובה: הגוף שיצרנו אינו פאון. הגוף הוא מעטפת מנסרה משושה המורכבת משש פאות בצורת מלבן, ושתי צורות של משושים מקבילים וחופפים.
-
-
שאלה לדיון: מהו המשותף לכל הגופים שיצרתם?
-
-
תשובה: לכל הגופים פאות בצורת מלבנים. לכל הגופים שתי צורות של בסיסים מקבלים וחופפים. ולכן כולם מעטפת מנסרות.
-
-
שאלה לדיון: במה הגופים שונים?נמקו
-
-
תשובה: השוני בין הגופים בבסיסים. למנסרה משולשת שני בסיסים מקבלים חופפים בצורת משולש. למנסרה מרובעת שני בסיסים מקבילים חופפים בצורת ריבוע.למנסרה משושה שני בסיסים מקבילים וחופפים בצורת משושה.
-
-
משימת סיכום: האם תוכלו יצור מעטפת מנסרה מחומשת. הסבירו כיצד יצרתם אותה.
-
יצרנו מעטפת מנסרה מחומשת על -ידי הנייר המקופל ונייר נוסף מקופל עם 3 מלבנים.
-
-
הכניסו מעטפת מנסרה, אל תוך מעטפת מנסרה. והתבוננו בצורות הבסיס.
- מטרות הפעילות
הכרה וחקר של המנסרות
התבוננות במעטפת המנסרה המשולשת, מרובעת ומחומשת , כולל מניית הפאות, המקצועות והקדקודים.
- שם הדגם
יצירה וקיפול של מנסרה משולשת, מרובעת משושה ותכנון מעטפת מנסרה מחומשת.
- יוצרת הדגם
מיוקי קוואמורה מיפן. Miyuki Kawamura
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד את נושא הגופים לאחר שהתלמידים ביססו את הידע במצולעים. מצולעים, מרובעים, גופים– מנסרה ותיבה מרובעת, גופים- מעטפת מנסרות, מיון גופים תיבות ומנסרות.
- על השיעור
שיעור חדש
בפעילות זו התלמידים יצרו מעטפת מנסרה משולשת, מרובעת, משושה ויקבלו משימה לתכנן את המנסרה המחומשת. התלמידים יחקרו את מרכיבי המנסרות.
*מומלץ לקפל את הדגם לאחר שהתלמידים יתנסו בקיפולים, לדיוק יש חשיבות בדגם זה.
- ידע נדרש
מצולעים, מרובעים, גופים.
- ציוני דרך
- חומרים
שבעה ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מספריים.