שטח הפנים בקובייה

-
-
כל תלמיד יבחר שלושה דפים משובצים.
-
הניירות מיוחדים, כל משבצת ס”מ והם יסייעו לתלמידים ללמוד היקף, שטח והשוואת שטחים.
-
-
שאלה לדיון: כיצד מחשבים את ההיקף של כל ריבוע? הסבירו
-
בשיעור זה חשוב לחדד את ההבדל בין מציאת שטח והיקף. לכן בשלבים אלו לא נבקש מהתלמידים לחשב אלא רק נתיחס למושג של היקף הריבוע.
-
-
תשובה: לחישוב היקף נחבר את אורכי ארבעת הצלעות.
-
בשיעור זה חשוב לחדד את ההבדל בין מציאת שטח והיקף.
ברמת המורה: היקף כל ריבוע 48 סמ”ר.
(48=12+12+12+12)
-
-
שאלה לדיון: כיצד נחשב את השטח של כל ריבוע? הסבירו
-
על התלמידים לדעת כיצד למצוא את השטח ולא לבצע את החישוב.
כל משבצת בנייר סמ”ר.
-
-
תשובה: חישוב מידת השטח על-ידי הכפלת אורכי שתי צלעות סמוכות.
-
יש להביא את התלמיד למסקנה, כי ניתן לחשוב את יחידות השטח בריבוע על ידי כפל מספר הריבועים לאורך צלע אחת במספר הריבועים לאורך צלע המאונכת לה. (צלעות סמוכות במרובעים). כלומר: במספר השורות של הריבועים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה בשני דפים בלבד.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן תחשבו את ההקיף והשטח של המלבן והריבוע?הסבירו
-
נבקש מהתלמידים להניח על השולחן נייר אחד בצורת ריבוע ונייר שני בצורת מלבן.
-
-
תשובה: לחישוב היקף הריבוע והמלבן נחבר את אורכי ארבעת הצלעות של כל צורה. חישוב מידת השטח של הריבוע והמלבן הוא על-ידי הכפלת אורכי שתי צלעות סמוכות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע קצרה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להדביק עם נייר דבק כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת ההיקף של כל מלבן. כיצד תחשבו את ההיקף?
-
בשלב זה מומלץ לאפשר לתלמידים לחשב את ההיקף. (לפי המסקנה שחישוב ההיקף הוא חיבור אורכי הצלעות של המלבן) 6+3+6+3 או 2X3 + 2X6
-
-
תשובה: לחישוב היקף נחבר את אורכי ארבעת הצלעות של המלבן. 6+3+6+3 או 2X3 + 2X6
-
תשובה: היקף כל מלבן 18 ס”מ
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת השטח של כל מלבן. כיצד תחשבו את השטח?
-
-
תשובה:לחישוב שטח המלבן נכפיל את אורכי שתי צלעות סמוכות של המלבן. (18=6X3)
-
תשובה: מידת השטח של כל מלבן 18 ס”מר.
(18=6X3)
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המלבנים.
-
-
הוראת קיפול: נסובב את המעטפת של קובייה אחת.
-
-
הוראת קיפול: נסובב כך שנוכל להכניס מעטפת אחת בשניה.
-
-
הוראת קיפול: נכניס מעטפת אחת אל השניה.
-
-
שאלה לדיון: מהו שטח הפנים של הקובייה, באיזה אופן תבחנו את שטח הפנים?
-
-
תשובה: שטחה של כל פאה הוא 9 סמ”ר. יש 6 פאות. לכן שטח הפנים של הקובייה הוא :6×9=54 סמ”ר.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הקובייה. מהו מספר הפאות, קדקודים והצלעות של הקובייה?הסבירו
-
-
לקובייה: 8 קדקודים, 12 צלעות (מקצועות), ושש פאות בצורת ריבוע.
-
הקובייה היא גם תיבה וגם מנסרה ריבועית.
- מטרת הפעילות
- התלמידים ילמדו לבחון היקף ושטח הנייר בתהליך יצירת הקובייה.
- התלמידים יכירו את מבנה הקובייה.
- התלמידים ילמדו לבחון את שטח הפנים של הקובייה.
- שם הדגם
קובייה
מספר סידורי: 2019
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יצרו את חלקי הקובייה ובמהלך הקיפול יבחנו את מידת השטח וההhקף של הנייר המשתנה. והשוואת שטחים, בסיום יבחנו את מרכיבי הקובייה כולל שטח הפנים של הקובייה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 35