פריסות ושטח פנים של תיבות

-
-
כל תלמיד יבחר שני דפים משובצים מכל צבע ממניפת הדפים המשובצים.
-
כל תלמיד צריך 6 ניירות משובצים, מספריים וסלוטיפ
-
-
הוראת גזירה: בשני ניירות משובצים בצבע ירוק או כחול לגזור, כך שיתקבלו מכל נייר שני מלבנים במידות של 12ס”מ\ 6ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: בארבעת המלבנים המשובצים שגזרתם (כחולים או ירוקים) גיזרו מכל מלבן רצועה בגודל של 2 ס”מ\6 ס”מ כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: הניחו על השולחן 4 מלבנים בגודל של 10 ס”מ\6 ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: בשני ניירות משובצים צהובים, לגזור כך שיתקבלו 6 מלבנים במידות של 12ס”מ\ 4ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: הניחו על השולחן 4 מלבנים צהובים.
-
-
הוראת גזירה: בארבעת המלבנים הצהובים גיזרו כך שכל מלבן יהיה בגודל של 4 ס”מ\10 ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: הניחו על השולחן ארבעה מלבנים צהובים בגודל של 4 ס”מ \10 ס”מ.
-
-
הוראת גזירה: בשני ניירות משובצים ורודים, לגזור כך שיתקבלו שישה מלבנים במידות של 12ס”מ\ 4ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: הניחו על השולחן שני מלבנים ורודים בגודל 4ס”מ\12 ס”מ.
-
-
הוראת גזירה: גיזרו את המלבנים הורודים לארבעה מלבנים בגודל של 4 ס”מ \ 6 ס”מ.
-
-
שאלה לדיון: ליצירת תיבה נצטרך 6 מלבנים, אילו מהמלבנים שגזרתם יצרו את התיבה?הסבירו
-
-
תשובה: לתיבה 6 פאות כל שתי פאות מקבילות וחופפות לכן כל שני מלבנים שניצור מהם את התיבה יהיו חופפים.
-
-
בניית התיבה: ליצירת כל תיבה נצטרך 6 מלבנים, שניים מכל גודל במידות הבאות: 10ס”מ\4ס”מ, 10ס”מ\6 ס”מ, 4 ס”מ\6 ס”מ.
-
-
שאלה לדיון: ליצירת אחד מקדקודי התיבה נבחר 3 מלבנים, מדוע שלושת המלבנים שבאנימציה אינם יכולים ליצור את קדקוד התיבה?הסבירו
-
-
תשובה1: הצלעות הנפגשות בקדקוד המשותף לשלושת המלבנים שוות באורכן. הצלע באורך 4 ס”מ במלבנים המסומנים ב-3,5, הצלע באורך 10 ס”מ במלבנים 2,5 והצלע באורך של 6 ס”מ במלבנים2,3.
-
-
תשובה2: חיבור של שלושת הצלעות יצור את אחד מקדקודי התיבה.
-
-
הוראת קיפול: לפריסת התיבה הניחו את ששת החלקים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: הדביקו בסלוטיפ כפי שמודגם באנימציה בדיוק היכן שמסומן.
-
-
הוראת קיפול: סיגרו את התיבה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו שטח הפנים של התיבה?הסבירו
-
-
תשובה: להרכבת התיבה השתמשנו בשתי פאות במידות 6×10, בשתי פאות 6×4 ובשתי פאות 10×4.שטח הפנים של התיבה
(6×10+6×4+10×4) 2x בסה”כ 248 סמ”ר
-
6×10=60, 6×4=24,10×4=40
248=(60+24+40)2x
-
-
שאלה לדיון:האם הפריסה שבאנימציה תיצור תיבה? בידקו עם 6 המלבנים הנוספים האם יתכנו פריסות נוספות? הסבירו
-
חשוב שתלמידים ינסו לבנות פריסות שונות עם אותם מלבנים ולהסביר מתי ניתן ומתי לא ניתן להרכיב תיבה. תשומת לב לצלעות המלבנים הנפגשים בקדודים.
-
-
תשובה: ניתן ליצור את התיבה ב-54 פריסות שונות.
- מטרת הפעילות
התלמידים יתנסו וילמדו שלאותה תיבה עם אותן מידות יכולות להיות פריסות שונות.
- שם הדגם
תיבה
מספר סידורי: 4014
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יכירו פריסות שונות של אותה תיבה.
ההתנסות המשותפת בכיתה כשלתלמידים שונים יתקבלו פריסות שונות תסייע לתלמידים להבין שלאותה תיבה יכולות להיות פריסות שונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 39
Miri Golan
מאי 31, 2021כגשכחגעכ שןגחלכיגשדלכימ