ריצוף במלבנים 2/6

-
-
כל תלמיד מקבל 5 ניירות אוריגאמי באופן הבא: 4 ניירות בשני צבעים ונייר 1 בצבע נוסף.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב צלע לצלע מקבילה כך שיתקבלו שני קווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלעות כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת בנקודה אדומה אל הישר המסומן בנקודה אדומה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת בנקודה אדומה אל הישר המסומן בנקודה אדומה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את הצלע פניה אל תוך הקיפול כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזוויות הפנימיות במלבן?הסבירו
-
-
תשובה: גודלה של כל זוויות פנימית במלבן 90°.
-
-
שאלה לדיון: מה גודל הזווית בנקודה המשותפת לשלושת המלבנים המחוברים יחד הסבירו?
-
-
תשובה: כל סכום הזוויות בנקודה המשותפת הוא 360°.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזוויות בכל קדקוד משותף ל- 4 מלבנים?הסבירו
-
-
תשובה: גודל סכום הזוויות המשותפים ל- 4 מלבנים הוא 360°.
-
-
משימה: חלוקה לקבוצות, רצפו עם הריבועים בשני הצבעים כפי שמודגם באנימציה.
-
הריצוף בשלב זה יעשה עם הריבועים שהתלמידים לא קיפלו
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזווית בנקודה המשותפת לשלושת הריבועים -סכום הזוויות מסומן בסימן ?.
-
-
תשובה: סכום הזוויות הוא 360ᵒ.
-
-
משימה: רצפו ביחד מספר מלבנים מקופלים כפי המודגם באנימציה.
-
-
שאלה: מהו גודל הזווית בנקודה משותפת לשלושה מלבנים-סכום הזוויות המסומנות בסימן ?.
-
-
תשובה: סכום הזוויות הוא 360ᵒ.
-
-
משימה: רצפו ביחד מספר מלבנים מקופלים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל הזווית בנקודה משותפת לשלושה מלבנים-סכום הזוויות המסומנות בסימן ?.
-
-
תשובה: סכום הזוויות הוא 360ᵒ.
- מטרות הפעילות
מצולעים חופפים משוכללים – בצורת ריבוע
- התלמידים יקפלו ריבועים וירצפו איתם.
- הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
- בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של הריבועים הנפגשים בנקודה המשותפת הוא תמיד 360°.
- שם הדגם
ריצוף במלבנים.
מספר סידורי: 5031
- רצף מומלץ
הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:
- ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
- ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
- על השיעור
התלמידים ירצפו בריבוע יחקרו ויעמיקו בתכונות של הריבוע.
התלמידים יגלו שסביב לקדקוד משותף לארבעה ריבועים סכום הזוויות הוא 360°.
התלמידים יגלו שסביב לנקודה משותפת לשלושה ריבועים כאשר צלע של ריבוע שלישי מונח על קדקוד של שני ריבועים אחרים, סכום הזוויות הוא 360°.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
- הכרה וחקר מצולע משוכלל שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
- הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
- ציוני דרך
כיתה ה – עמוד 35
- חומרים
5 ניירות לכל תלמיד ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ.