ריצוף בריבועים ובמשולשים שווה צלעות 5/6

-
-
כל תלמיד מקבל 5 ניירות אוריגאמי באופן הבא: 4 ניירות בשני צבעים ונייר 1 בצבע נוסף.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד סמוך להדק במעט את הנייר ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה. (ב- 4 ניירות בשני צבעים).
-
-
הוראת קיפול:לסובב את הנייר כפי שמודגם באנימציה.(ב- 4 ניירות בשני צבעים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד סמוך להדק במעט את הנייר ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה. (ב- 4 ניירות בשני צבעים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד סמוך ולהדק במעט את הנייר כפי שמודגם באנימציה.(ב- 4 ניירות בשני צבעים).
-
-
הוראת קיפול: להניח כל שני ניירות המקופלים בשני צבעים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר הירוק מעל לנייר הצהוב כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל פנימה אל הכיס כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את הצלע הירוקה אל הכיס המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: בנייר הנוסף, לקפל קדקוד לקדקוד סמוך להדק ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הנקודה המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לשאול את התלמידים באיזה אופן הם בדקו את האלכסונים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני ולפתוח את הקיפולים, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע אל צלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
משימת ריצוף: לכל ריבוע 4 כיסים, כל כיס נכנס לקדקוד של המלבן.
-
-
משימת ריצוף: לחבר את שני הריבועים אל המלבן. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימת ריצוף: לסובב את הדגם המרוצף.
-
-
משימת ריצוף: אתם מוזמנים להמשיך ולרצף עם חלקים נוספים.
-
-
משימת ריצוף: להמשיך ולרצף.
-
-
משימת ריצוף: להמשיך ולרצף.
-
-
שאלה לדיון: סביב לקדקוד המשותף המסומן בצהוב, יש 5 מצולעים,2 ריבועים, ו-3 משולשים שווה צלעות. מהי מידת גודל הזווית בקדקודים של הריבועים? הסבירו
-
-
תשובה: מידת גודל הזווית בקדקודים של הריבועים היא 90°.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוגי משולשים אתם מזהים, ומהי מידת גודל הזווית בקדקודים של המשולשים? הסבירו
-
-
שאלה לדיון: זיהינו משולשים שווה צלעות. מידת גודל הזווית בקדקודים של המשולשים היא 60°.
-
ניתן לבחון עם התלמידים את סכום הזוויות במשולש, מכיון שסכום הזוויות במשולש 180° והמשולש שווה צלעות נחשב את הזוויות באופן הבא: 60°=3 :180°
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת גודל סכום הזווית סביב הקדקוד המשותף המסומן בצהוב ?הסבירו.
-
-
תשובה: מידת גודל סכום הזוויות סביב הקדקוד המשותף המסומן בצהוב, היא 360°. חישבנו באופן הבא: שתי הזוויות של הריבוע 2×90° ושלוש זוויות של המשולש 3X60 סה”כ 360°.
-
- מטרות הפעילות
מצולעים חופפים משוכללים – מצולעים מסוגים שונים.
- התלמידים יקפלו ריבוע ומשולש שווה צלעות ירצפו עם צורות אלו.
- הריצוף המוצג מקיים את הכלל של ריצוף בלי רווחים המכסים זה את זה.
- בריצוף מסוג זה סכום הזוויות של המצולעים הנפגשים בקדקוד משותף הוא תמיד 360°.
- שם הדגם
ריצוף במשולשים שווה צלעות וריבועים.
מספר סידורי: 5034
- רצף מומלץ
הרצף המומלץ ללימוד ריצוף הוא:
- ריצוף במצולעים חופפים משכוללים – מצולע מסוג אחד. (משולש שווה צלעות, ריבוע, משושה משוכלל).
- ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים.
- על השיעור
התלמידים ירצפו ובמשולש שווה צלעות וריבוע, יחקרו ויעמיקו בתכונות הצורות.
ריצוף של שני מצולעים משוכללים יגלו לתלמידים שסכום הזוויות הפנימיות של כל הצורות סביב הקדקוד המשותף הם 360°
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
- הכרה וחקר מצולע משוכלל שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו.
- הכרת הזוויות של הריבוע – גודל כל זווית 90°.
- הכרת משולש שווה צלעות גודל כל זווית הוא 60°.
- ציוני דרך
כיתה ה – עמוד 35
- חומרים