סיכום מרובעים 1/2: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה

-
-
כל תלמיד יבחר נייר ממניפת הדפים. (נקפל בשני הדפים במקביל.)
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו.
-
-
תשובה: .צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע שכל צלעותיו שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד הנגדי, ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע הסמוכה לקדקוד המסומן אל קו הסימטריה. יש לקפל בנייר אחד
(שימו לב: לקפל מהקדקוד המסומן בנקודה.)
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע התקבל? הסבירו
-
-
תשובה: התקבל מרובע בשם דלתון. לדלתון שני זוגות של צלעות סמוכות שוות באורכן.
-
מומלץ להזכיר שוב כי לצלעות סמוכות יש קדקוד משותף.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד עם הזווית הישרה כפי המודגם באנימציה.
-
-
משימה בזוגות – פירוק והרכבה: הצמידו את שני המשולשים שלכם. צרו שני מרובעים. שכל צלעותיהם שוות באורכן, כל שתי צלעות נגדיות מקבילות וכל שתי זוויות נגדיות שוות.
-
-
שאלה לדיון: האם אלו המרובעים שהתקבלו? הסבירו
-
-
תשובה 1 : בהצמדת המשולשים התקבלו שני מרובעים, ריבוע ומעוין. הריבוע וגם המעוין הם מרובעים שכל צלעותיהם שוות באורכן. בנוסף כל שתי צלעות נגדיות מקבילות וכל שתי זוויות הנגדיות שוות בגודלן.
-
-
תשובה 2 : בריבוע וגם במעוין כל הצלעות שוות באורכן. כל שתי צלעות נגדיות מקבילות וכל שתי זוויות נגדיות שוות בגודלן.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את המשולש הלבן.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן ולהפוך לצד השני.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו את שני המשולשים כך שיתקבל מרובע שבו כל הצלעות שוות באורכן. בנוסף כל שתי צלעות נגדיות מקבילות וכל זוג זוויות נגדיות שוות זו לזו בגודלן.
-
-
שאלה לדיון: האם זה המרובע שהתקבל?
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל 4 צלעות שוות באורכן. כל שתי צלעות נגדיות מקבילות. וכל שתי זוויות נגדיות שוות זו לזו בגודלן. לכן המצולע הוא מעוין.
-
-
משימה: לקבלת מרובע נוסף הצמידו את שני המשולשים, כך שיתקבל מרובע שלו שתי זוגות של צלעות מקבילות. וכל שתי זוויות נגדיות שוות בגודלן.
-
-
שאלה לדיון: האם יצרתם מקבילית? אילו מהתכונות של המקבילית הן גם התכונות של המעוין? נמקו
-
-
משימה בזוגות: הצמידו שלושה משולשים, כך שיתקבל מרובע שלו זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות. איזה מצולע התקבל?
-
-
תשובה: קיבלנו מרובע בשם טרפז שווה שוקיים שלו זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל על קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה לקבלת הארנבת.
-
-
משימת סיכום: פיתחו את הנייר הנוסף בחזרה לריבוע ובחנו אילו מרובעים ניתן לזהות.
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ויחקרו מרובעים.
התלמידים יכירו את תכונות הריבוע, המעוין המקבילית והטרפז.
- שם הדגם
ארנבת קופצת
מספר סידורי 5007
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו ויזהו מרובעים על פי תכונות נתונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, מרובעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ה – עמוד 33
- חומרים