חקר מרובעים 3

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות ממניפת הדפים. (נקפל בשני הדפים במקביל.)
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. כל צלעותיו שוות באורכן וכל זויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד, ולפתוח בשני הניירות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע הסמוכה לקדקוד המסומן אל קו הסימטריה. יש לקפל בשני הניירות.
(שימו לב: לקפל מהקדקוד המסומן בנקודה.)
-
-
הוראת קיפול: להפוך את שני הניירות לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע התקבל? הסבירו
-
-
תשובה: התקבל מרובע בשם דלתון, לדלתון שני זוגות של צלעות סמוכות השוות באורכן.
-
מומלץ להזכיר שוב כי לצלעות סמוכות יש קדקוד משותף.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד עם הזווית הישרה לפי הסימון באנימציה בשני הניירות.
-
-
משימת פירוק והרכבה: הצמידו את שני המשולשים שלכם. וצרו שני מרובעים. שכל צלעותיהם שוות באורכן.
-
-
שאלה לדיון: האם אלו המרובעים שהתקבלו? הסבירו
-
-
תשובה 1 : בהצמדת המשולשים, התקבלו שני מרובעים, ריבוע ומעוין. הריבוע וגם המעוין הם מרובעים שכל צלעותיהם שוות באורכן.
-
-
תשובה 2 : בריבוע וגם במעוין כל שתי צלעות נגדיות מקבילות אחת לשניה וכל שתי זוויות נגדיות שוות בגודלן.
-
יש לשים לב שסימון הזוויות במעוין אינו מתיחס לגודל של הזוויות וההשואה בניהן אלא להדגיש שמדובר בשתי זוגות של זוויות נגדיות השוות בגודלן.
מומלץ בשלב זה לחלק את הדפים המודפסים עם הטבלה ולבקש מהתלמידים למלא את הטבלה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את המשולש הלבן בשני הניירות.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולבדוק שכולם פתחו את המשולש הלבן והפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לצלע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שבשלב זה ישנם שני שלבי קיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שבשלב זה ישנם שני שלבי קיפול.
-
-
הוראת קיפול: למשוך את המשולש כפי שמודגם באנימציה על מנת לקבל את הארנבת.
-
-
סיכום השיעור: כל תלמיד ימלא את הטבלה.
-
-
טבלה לבדיקה.
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ויחקרו מרובעים.
התלמידים יכירו את תכונות הריבוע, המעוין והדלתון.
- שם הדגם
ארנבת
מספר סידורי: 3016
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו ויזהו מרובעים על פי תכונות נתונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, מרובעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ג – עמוד 43
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ