חקר מרובעים 4

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות ממניפת הדפים. (נקפל בשני הדפים במקביל.)
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. כל צלעותיו שוות באורכן וכל זויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד, ולפתוח בשני הניירות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע הסמוכה לקדקוד המסומן אל קו הסימטריה. יש לקפל בשני הניירות.
(שימו לב: לקפל מהקדקוד המסומן בנקודה.)
-
-
הוראת קיפול: להפוך את שני הניירות לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע התקבל? הסבירו
-
-
תשובה: התקבל מרובע בשם דלתון, לדלתון שני זוגות של צלעות סמוכות השוות באורכן.
-
מומלץ להזכיר שוב כי לצלעות סמוכות יש קדקוד משותף.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן. ולהפוך לצד השני.
-
-
משימה: הצמידו את שתי הצלעות הארוכות של שני המשולשים כך שיתקבל מרובע שלו שתי זוגות של צלעות מקבילות. וכל שתי זוויות נגדיות שוות.
-
-
שאלה לדיון: האם זו הצורה שהתקבלה? מהו שם הצורה שהתקבלה?הסבירו
-
-
תשובה: התקבלה מקבילית המקבילית הוא מרובע שלו שתי זוגות של צלעות מקבילות וכל שתי זוויות נגדיות שוות.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו שלושה משולשים, כך שיתקבל מרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה: קיבלנו מרובע, בשם טרפז שלו זוג אחד של צלעות מקבילות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע. ולהפוך לצד השני
-
לשים לב שבשלב זה יש שני הוראות קיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצלעות של הטרפז אילו מהצלעות הן מקבילות זו לזו?הסבירו
-
בשלב זה ניתן לבקש מהתלמידים להעלות רעיונות איך נבחן אילות מהזוגות הן מקבילות.
-
-
תשובה: בכדי לבדוק את הצלעות המקבילות נשתמש במודד ונבחן את אורכם של הישרים המאונכים בין שתי הצלעות כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים שיניחו את הטרפז על דף יציירו אותו ויבחנו את הצלעות המקבילות.
-
-
השלימו את הטבלה עם הדפים שקיבלתם.
-
זו הזדמנות נהדרת לסכם את שני השיעורים.
-
-
משימת סיכום: האם תוכלו להמציא מהטרפז שיצרתם דגם משלכם? צלמו את התוצר שלכם ושילחו למייל ואולי הדגם שלכם יפורסם באוריגאמטריה. miri@origametria.com
-
חשוב מאוד לפתח יצירתיות וזה שלב שממנו הם יוכלו ליצור דגמים שונים. כשתלמיד אומר שאינו יכול אפשר לבקש ממנו לנסות ולשחק עם הנייר כך ממציאים דגמים.
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ויחקרו את התכונות של המרובעים.
התלמידים יכירו את תכונות הריבוע, המקבילית, טרפז, מעוין ודלתון.
- שם הדגם
התלמידים ימציאו דגם משלהם.
מספר סידורי: 3017
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו ויזהו מרובעים על פי תכונות נתונות.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת מצולעים, מרובעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ג – עמוד 43
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ