מרובעים ג : ריבוע ומלבן

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים. (נקפל בשני הניירות במקביל).
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שלפניכם? נמקו.
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות באורכן וזוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הריבוע ומנו את מספר הריבועים החופפים?
-
-
תשובה: בריבוע הגדול זיהינו 4 ריבועים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן לשים צורה אחת על האחרת, באופן שתכסה אותה בדיוק.
צורות חופפות הן בעלות מידות זהות.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את הריבוע לארבעה ריבועים.
-
עבור התלמידים שיתקשו לגזור מדויק. מומלץ להכין ריבועים גזורים.
-
-
הוראת קיפול: בשלבים הבאים של הקיפול נשתמש בשניים מהריבועים שנגזרו.
-
-
משימה בשתי קבוצות: פירוק והרכבה – צרו ריבוע גדול מכל הריבועים הקטנים של כל הקבוצה.
-
-
-
שאלה לדיון: פירוק והרכבה – האם הצלחתם ליצור ריבוע מכל הריבועים? הסבירו
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל צלע מקבילה, בשניים מהריבועים הקטנים שגזרנו.
-
-
משימה בשתי קבוצות: פירוק והרכבה – צרו ריבוע גדול מכל המלבנים הקטנים של כל הקבוצה.
-
-
שאלה לדיון: פירוק והרכבה – האם הצלחתם ליצור ריבוע מכל המלבנים? הסבירו
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח צלע קצרה אל הצלע המקבילה. (בנייר אחד בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה למלבן.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל קדקוד נגדי בשני הריבועים.
-
באנימציה ישנם סימני קיפול שאין לתלמידים בנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד של הזווית הישרה למשולש קטן.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הקיפול לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את שני הניירות לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל מריבוע קטן נוסף צלע אל הצלע המקבילה, כך שיתקבל מלבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן לאחור, ולהכניס את המלבן שקיפלנו אל הראש של הכלבלב.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו את המרובעים: ריבוע, מלבן, ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
- התלמידים יקפלו מנייר מרובעים ומלבנים, ויחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים.
- שם הדגם
ראש כלבלב על מלבן
מספר סידורי: 2006
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם התלמידים יקפלו את הכלבכלב ויחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן, על-ידי פירוק והרכבה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ב – עמוד 34 | מילון מונחים בגאומטריה
- חומרים